Současné omezení zabraňující průjezd ulicí automobilové dopravě Americkou třídou bude nastaveno pouze na denní dobu od 5 hodin ráno do 20 hodin večer. Přes den tak zůstane ulice dál prioritně vyhrazena pro veřejnou dopravu, ale na noc bude zcela uvolněna pro veškerou dopravu. Změna začne platit, pokud ji schválí orgány města, tedy nejdříve v horizontu několika týdnů.
„Režim na Americké třídě byl tématem, na kterém se názory stran v naší koalici významně rozcházely. Proto si velmi vážím toho, že jsme se dokázali domluvit. Finální řešení vnímám pozitivně. Připravujeme k němu celou řadu dalších kroků, u kterých věřím, že potěší chodce i řidiče,“ řekl primátor Roman Zarzycký (ANO).
Náměstek primátora Aleš Tolar (STAN), gesčně odpovědný za dopravu, vidí pozitivum dohody o Americké v tom, že zůstane naplněn hlavní cíl předloni zavedeného opatření, a sice upřednostnění veřejné dopravy na Americké. „Jakkoli vnímám hlasy řidičů i některých kolegů v koalici, kteří omezení aut kritizovali, jsem rád, že vyslyšeli mé argumenty o tom, že po uzavření Americké se zde MHD přestala zpožďovat, veřejná doprava je zde rychlejší, v důsledku levnější, z čehož profitují desítky tisíc lidí, kteří tudy denně autobusy a trolejbusy projíždějí,“ řekl Aleš Tolar. K úplnému znovuotevření Americké nevidí důvod ani na straně řidičů aut. „Z denního sledování provozu vychází, že s omezením se již naučili žít a využívat objízdných tras. Kvůli uzavřené Americké tak žádné kolapsy nevznikají,“ řekl náměstek pro dopravu. Noční otevření dopravy přijal, protože nebude mít negativní vliv na MHD.
Právě noční otevření ulice kvituje radní pro bezpečnost Jiří Winkelhöfer (PRO Plzeň). Slibuje si od toho pozitivní vliv na vyšší bezpečnost. „Neutěšenou situaci v noci na Americké se snažíme řešit posílením policie a pozitivní vliv lze očekávat i od toho, že se zde zvýší v noci automobilový provoz,“ řekl Jiří Winkelhöfer.
Součástí kompromisní dohody koaličních stran (ANO, PRO Plzeň, Piráti a STAN) o Americké je i to, že přes den bude v ulici efektivnější způsob postihování hříšníků porušujících omezení díky instalování kamerového systému s videoanalýzou projíždějících vozidel. Bude také pokračovat příprava projektu stavební úpravy Americké třídy spočívající ve zrušení zastávkových zálivů, zmenšení šíře vozovky ve prospěch chodníků a ozelenění ulice. Realizována by měla být v letech 2024-2025. Teprve následně bude znovu posouzen dopravní režim s ohledem na jeho vliv na MHD, bude zváženo případné rozšíření časové výjimky zákazu vjezdu aut i mimo noční hodiny na víkendy či části všedního dne, ale s potřebou nadále v úseku upřednostňovat a zachovávat především plynulost veřejné dopravy v době dopravních špiček.