Krajská hospodářská komora v Plzeňském kraji (KHK v PK) usiluje o podporu a rozvoj podnikatelského prostředí. Kromě poradenské a konzultační činnosti zajišťuje celou řadu služeb pro podnikatele, nepodnikající právnické osoby, ale i širokou veřejnost. Vedle toho spolupracuje s řadou státních institucí. Představuje tak i důležité spojení mezi veřejným a soukromým sektorem. Co všechno si pod tím můžeme představit, na to se ptáme její ředitelky Mgr. Radky Trylčové.

Paní ředitelko, mohlo by se zdát, že jste tady zejména pro podnikatele, ale zjevně to tak není. Co tedy děláte například pro veřejnost?
K nám na Hospodářskou komoru může přijít i běžný občan. Například, když si potřebuje ověřit dokumenty nebo získat výpis z rejstříku trestů či informaci o tom, kolik má jako řidič trestných bodů. Na našem pracovišti CzechPOINT si můžete nechat rychle, komfortně a hlavně bez dlouhého čekání ověřit listiny a podpisy, autorizovaně konvertovat dokumenty a získáte i další služby, které souvisejí se zavedením datových schránek.
Kdybyste měla shrnout činnost komory, co byste zejména vyzdvihla?
Jedná se zejména o podporu podnikatelů a firem. Snažíme se o spolupráci v podnikatelském prostředí a také, pokud je to možné, o snižování administrativy, která firmy a podniky nesmírně zatěžuje. Například vedeme různé projekty pro firmy a administrativní zátěž zajišťujme my v kanceláři a tím pomáháme, aby náš člen mohl čerpat dotace, třeba na vzdělávání svých zaměstnanců.
Krajská hospodářská komora v Plzeňském kraji poskytuje poradenské a konzultační služby, organizuje četná školení, semináře, workshopy, realizuje různé vzdělávací projekty a aktivity, podílí se na národních či mezinárodních projektech, ověřuje certifikáty o původu zboží, vystavuje karnety ATA pro dočasný vývoz zboží, zajišťuje elektronické mýtné (kontaktní místo Premid Point) a také služby CzechPoint.

Co po vás požadují hlavně vaši členové?
Umožnit podnikatelům kvalitnější přístup k informacím a k legislativě, která se na ně valí, tak aby se v ní co nejvíce dokázali orientovat, zajistit jim lepší podmínky a pomoc v různých situacích. Ve spolupráci s HK ČR v Praze se snažíme zajistit potřebné informace na jednom místě a prosazovat systém, který by upozornil automaticky na povinnosti, které musí každý podnikatel nebo firma naplnit, namísto toho, aby si povinnosti každý hlídal sám. Zvlášť pro malé a začínající podnikatele by tento systém byl významnou pomocí. To je jedna z věcí, kterou by si podnikatelé přáli.
Týká se to například i pověstné spolupráce podnikatelského sektoru se státními institucemi?
To je pravda, naši členové skutečně potřebují a požadují po nás zejména pomoc při činnosti a spolupráci s institucemi. Velmi se zajímají zvláště o otázky týkající se jejich podnikání, ale samozřejmě je trápí také stejné problémy jako běžné občany. Například nedávno jsme dělali informační seminář na téma pojištění a pojištění majetku nebo svěřenecké fondy. To je pro případ, kdy podnikatelé mají svoji dobře rozjetou firmu, ale jak podnikatel stárne, tak ji chce předat svým nástupcům. Z aktuálních problémů, které podnikatelé řeší, je to otázka nedostatku pracovníků. Dříve jsme hovořili o kvalifikované pracovní síle, kterou mnozí postrádali. Dnes jde o to, najít lidi ochotné pracovat. Pokud ochota je, firmy si je v mnoha případech samy zaškolí. Samozřejmě se to odvíjí od požadavků a náročnosti na danou pracovní pozici, ale stále platí, že nabídka volných pracovních míst převyšuje. My firmám také pomáháme organizací seminářů a školení pro ně samotné nebo jejich zaměstnance, což je jedním z poslání naší komory. Trh práce a jeho vývoj je nejčastěji skloňované téma v podnikatelském prostředí.
Překvapilo mě, že ověřujete certifikáty o původu zboží, vystavujete karnety ATA pro dočasný vývoz zboží a podobně…
Ano, děláme tyto služby, týká se to hlavně činností pro vývozce nebo firmy, které obchodují se zahraničím a tyto certifikáty nebo karnety potřebují pro to, aby mohli do zahraničí vyjet a vyvézt zboží. Zároveň zajišťujeme příjem a výdej palubních jednotek, doplatky mýta, uzavírání smluv a další služby týkající se mýtného systému.
Říká se, že členství v Hospodářské komoře je mezinárodně vnímáno jako prestižní záležitost, platí to i u nás?
Doufáme, že to platí také v České republice. V zahraničí je členství v hospodářské komoře nesmírně považované. A my se o to také snažíme. Vždyt’ žádný subjekt sdružující podnikatele nemá tak dlouhou historii. Hospodářská komora v Plzni byla založena již v roce 1850 a měla i vlastní sídlo v Sadech pětatřicátníků č.14.
Od roku 1993, kdy byla komora znovuobnovena, se snažíme navázat na slavnou minulost nejen co se týká prestiže, ale i etického kodexu, který podepisuje každý člen. Na rozdíl od jiných států, jako je Německo nebo Itálie, kde je členství v Hospodářské komoře povinné, u nás tomu tak není. Ale o to více se snažíme, aby bylo vnímáno jako prestižní záležitost. Našim členům poskytujeme výhody. Mezi ně patří především okamžitý přístup k informacím, zvýhodnění cen našich služeb, zasílání vydávaného časopisu Komora, každodenní monitoring tisku, networking a pořádané akce, kterých se mohou zúčastnit.
Naši členové mají také možnost tzv. připomínkování – což znamená možnost vyjádřit se k legislativnímu procesu aktivní formou. Mohou také využít služeb celé sítě Hospodářské komory v České republice nebo zastoupení Hospodářských komor v Bruselu CEBRE (Czech Business Representation), exportní agentury CzechTrade s regionálním zastoupením v ČR nebo jejich zástupci v zahraničí.