Domů / Plzeňský rozhled / Důvěra mezi podnikateli dále oslabuje, spotřebitelé jsou naopak optimističtější

Důvěra mezi podnikateli dále oslabuje, spotřebitelé jsou naopak optimističtější

V únoru, podobně jako v prvním měsíci roku 2024, se důvěra v ekonomiku mezi podnikateli zvýšila pouze v odvětví stavebnictví (+2,4 bodu). Ve všech ostatních sledovaných odvětvích se snížila; v průmyslu o 4,7 bodu, v obchodě o 3,7 bodu a ve vybraných službách podruhé za sebou o 1,3 bodu.

„Již druhý měsíc v řadě zaznamenal Český statistický úřad výraznější pokles důvěry v ekonomiku v odvětví průmyslu. Průmyslové podniky se nadále potýkají s nedostatečnou poptávkou, která se projevuje poklesem tempa růstu výrobní činnosti. Významně se též snižuje ekonomický sentiment v maloobchodu, kde je důvěra v ekonomiku nejnižší od března 2021, uvedl Jiří Obst, vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.

Důvěra spotřebitelů se podruhé v řadě meziměsíčně zvýšila. Indikátor důvěry vzrostl o 2,8 bodů na hodnotu 94,0. Počet respondentů očekávajících zhoršení celkové ekonomické situace v následujících dvanácti měsících se téměř nezměnil. Ve srovnání s lednem se snížil počet spotřebitelů hodnotících svou současnou finanční situaci hůře než v předchozích dvanácti měsících i počet respondentů očekávajících zhoršení své finanční situace v příštích dvanácti měsících. Podíl spotřebitelů, kteří se domnívají, že současná doba není vhodná k pořizování velkých nákupů, se oproti minulému měsíci nezměnil.

„Důvěra spotřebitelů v únoru podruhé v řadě vzrostla. Meziměsíční zlepšení zaznamenaly především ukazatele týkající se hodnocení stávající a očekáváné finanční situace domácností. Spotřebitelský sentiment jako celek nicméně stále zůstává pod svým dlouhodobým průměrem,“ sdělila Anastasija Nejasova z oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.

BIO Mgr. Jana Mertová

Mohlo by vás zajímat

Pojďte s námi do přírody s kalendářem a přehledem akcí na letošní rok

Chodíte rádi do přírody? V Kalendáři akcí „Pojďte s námi do přírody 2024!“ naleznete seznam …