Domů / Plzeňský rozhled / Důvěra mezi podnikateli dále oslabuje, spotřebitelé jsou naopak optimističtější

Důvěra mezi podnikateli dále oslabuje, spotřebitelé jsou naopak optimističtější

V únoru, podobně jako v prvním měsíci roku 2024, se důvěra v ekonomiku mezi podnikateli zvýšila pouze v odvětví stavebnictví (+2,4 bodu). Ve všech ostatních sledovaných odvětvích se snížila; v průmyslu o 4,7 bodu, v obchodě o 3,7 bodu a ve vybraných službách podruhé za sebou o 1,3 bodu.

„Již druhý měsíc v řadě zaznamenal Český statistický úřad výraznější pokles důvěry v ekonomiku v odvětví průmyslu. Průmyslové podniky se nadále potýkají s nedostatečnou poptávkou, která se projevuje poklesem tempa růstu výrobní činnosti. Významně se též snižuje ekonomický sentiment v maloobchodu, kde je důvěra v ekonomiku nejnižší od března 2021, uvedl Jiří Obst, vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.

Důvěra spotřebitelů se podruhé v řadě meziměsíčně zvýšila. Indikátor důvěry vzrostl o 2,8 bodů na hodnotu 94,0. Počet respondentů očekávajících zhoršení celkové ekonomické situace v následujících dvanácti měsících se téměř nezměnil. Ve srovnání s lednem se snížil počet spotřebitelů hodnotících svou současnou finanční situaci hůře než v předchozích dvanácti měsících i počet respondentů očekávajících zhoršení své finanční situace v příštích dvanácti měsících. Podíl spotřebitelů, kteří se domnívají, že současná doba není vhodná k pořizování velkých nákupů, se oproti minulému měsíci nezměnil.

„Důvěra spotřebitelů v únoru podruhé v řadě vzrostla. Meziměsíční zlepšení zaznamenaly především ukazatele týkající se hodnocení stávající a očekáváné finanční situace domácností. Spotřebitelský sentiment jako celek nicméně stále zůstává pod svým dlouhodobým průměrem,“ sdělila Anastasija Nejasova z oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.

BIO Mgr. Jana Mertová

Mohlo by vás zajímat

Oslava 10. výročí EHMK pomáhá kulturním projektům

Plzeňští radní  rozhodli, že speciální  dotační  program podpoří projekty, které budou nejrůznější  organizace  a spolky …