Architektonická otevřená jednofázová projektová soutěž o návrh řešení nového uspořádání náměstí Republiky v Plzni zná vítěze. Stal se jím brněnský tým z architektonického a urbanistického studia MAAUS. Město proto začne jednat o kompletní dokumentaci. Samotná úprava 1,2 hektaru velkého centrálního náměstí by mohla začít v roce 2026.

„Mám velkou radost z toho, že na vítězném návrhu se shodli všichni odborníci včetně památkářů. Kromě toho, že výrazně zpříjemňuje pobyt na náměstí, zachovává jeho tvář a počítá s výsadbou stromů. Navíc návrh umožňuje etapizaci, což považuji za zásadní jak směrem k veřejnosti, tak s ohledem na rozpočet. Prozatím počítám s vyčleněním až sta milionu korun na realizaci,“ řekl primátor města Plzně Roman Zarzycký.
Návrh studia MAAUS počítá s umístěním stromů v jasných liniích, které navazují na rastr náměstí v jeho obvodové západní a východní části. Pro stromy hledali autoři prostor mezi inženýrskými sítěmi tak, aby byly minimalizovány nutné přeložky a s nimi spojené vyšší investiční náklady. Linie stromů tak budou jemně nepravidelné. Jejich stín pak poskytne prostor pro různé aktivity Plzeňanů.

„Naším cílem je, aby lidé měli chuť se na náměstí zastavit, posedět, setkat se tu s přáteli a celý prostor si užít. Chceme, aby vzrostl komfort pěších i cyklistů, zvýšil se počet chodců mezi náměstím a lokalitou U Zvonu, vzniklo zónování pro předzahrádky, zlepšila se plynulost MHD i odtokové poměry a retence vody a také, aby na náměstí byly stromy,“ uvedl technický náměstek primátora Pavel Bosák.
Skupina stromů bude také v jižní části náměstí v prostoru objektu současných veřejných toalet. Tam se počítá s úpravou prostranství pro relaxování i občerstvení občanů. Stromy přitom budou umístěny tak, aby nebránily pohledu na katedrálu. Před ní zůstane zachována dostatečná plocha pro pořádání kulturních akcí.
„Autoři vítězného návrhu se přidrželi toho, jak chceme na náměstí omezit automobilovou dopravu. Ta už se nebude na náměstí odehrávat tak jako dosud, kdy auta krouží kolem celé plochy náměstí jako na velkém kruhovém objezdu. Nově bude průjezdnost náměstím pro individuální automobilovou dopravu omezena jen na východní a severní stranu, přičemž se počítá s omezením dopravy i v ulici Dřevěné,“ přiblížil Aleš Tolar, náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí.
V částech náměstí, kde zůstane automobilová doprava zachována, bude hlavní dopravní prostor od prostoru pro pěší oddělen výškovým rozdílem. Naopak celá jižní a západní strana náměstí jsou navrženy jako pěší zóny s jednotnou výškovou úpravou s výjimkou nástupních hran na zastávkách MHD, do pěších zón bude povolen vjezd jen pro MHD a zásobování. Pěší vazby na náměstí jsou podpořeny i zvýšenými místy pro přecházení v křižovatkách, čímž je rovněž přirozeně regulována individuální doprava. Tramvajové tratě ani zastávky nejsou v návrhu měněny. Stejně tak obsluha náměstí autobusy zůstane zachována.
Co se parkovacích míst týče, návrh s nimi počítá v podélném uspořádání podél vozovky na východní straně náměstí, několik podélných míst pro návštěvy a svatby bude před radnicí, parkoviště v jeho současné podobě uvnitř plochy náměstí u radnice ale bude zrušeno. Na komunikacích je navržena hladká řezaná dlažba, která umožňuje snadný pohyb cyklistů. Ti se mohou také pohybovat volně, a to ve sdíleném prostoru náměstí. Náměstí bude vybaveno dostatečným množstvím cyklostojanů.