První rozkvetlý Petrklíč odemkl vrata a do našich zahrad pustil jaro. A aby mohlo skutečně přijít, začínáme o zahrady, zahrádky a záhonky pečovat. Sázet, sekat, kypřit, stříhat a celkově krášlit všechno, co zahrady dělá hezké. Protože kdo z nás chce na své zahradě věčně panující zimu, jakou popisuje ve své pohádce o Sobeckém obrovi Oscar Wild?
A protože péče o zahradu dá hodně práce, přinášíme vám několik zajímavých tipů, které vám ji ulehčí. „Na našem srovnávači cen vidíme, že se v porovnání s předchozím měsícem v březnu nejvíce zvýšil zájem lidí v kategoriích týkajících se zahrady. Jde hlavně o věci kolem trávníku, pěstitelství a základního nářadí, které doma najde každý pořádný český zahrádkář,“ říká Milan Šmíd, manažer služby Zboží.cz.
Anglický trávník na Českých zahradách
Docílit toho správného odstínu zeleného koberce, jehož délku snadno udržíme v ideální výšce pěti centimetrů je alchymie a výzva pro každého milovníka pěstěné zahrady. „Nemůžeme se proto divit, že travní směsi patří k nejvyhledávanějším položkám. Lidé se při jejich nákupu a výběru zajímají o praktické věci jako je např. objem balení a výdejní místo. Jejich cena je tak značně irelevantní,“ říká Milan Šmíd.
Nejdůležitějšími kritérii na Zboží.cz jsou velikost balení, výrobce směsi dostupnost vybrané směsi u výrobce. Lidé upřednostňují trávníky značky Forestina (23 %) a Agro (19 %) o objemu 10 kg (24 %). „Z toho si můžeme udělat obrázek, o jak velké zahrady Češi pečují. Protože z balení o deseti kilogramech zasejeme nějakých 400 metrů čtverečních travní plochy,“ vysvětluje Šmíd.
Samozřejmě když už investujeme energii do založení pažitu, chceme jej i udržovat. Právě pravidelné sekání z něj udělá potěchu pro oko. „Logicky se tedy lidé zajímají i o sekačky. A rozhodně je z čeho vybírat: jen na serveru Zboží.cz najdeme 63 výrobců sekaček. Právě toto kritérium je u koupě sekačky nejdůležitější. Podle značky totiž vybírá až čtvrtina zájemců,“ říká Šmíd. Konkurence si zde doslova šlape na paty, mezi ty nejúspěšnější výrobce patří Al-ko (13 %), Hecht (11 %) a vyrovnaně o třetí příčku se v březnu dělí Husqvarna a Honda (10 %). „Nejvíce v oblibě mají Češi rotační sekačky (81 %) na benzin (65 %) s maximálním výkonem 1 800w. Jsou přitom ochotni do nich investovat nemalou částku, 47 % lidí hledá v cenové kategorii 5 000 až 9 000 Kč; dalších 19 % pak až do 20 000 Kč,“ popisuje Šmíd sekačku, kterou nejspíše uslyšíte z českých zahrad.
Dalo by se říci, že jakousi úspornější variantou sekačky jsou vertikutátory. Ty díky dvěma vyměnitelným válcům s vertikutačními noži a pružinami provzdušní trávník a pomohou mu intenzivně růst a zhoustnout. „Pořizovací cena je výrazně nižší, 69 % lidí u nás vybírá v cenové úrovni do 3 000 korun. A rozhodně mají je mezi čím. Vertikutátory u nás nabízí 41 výrobců. Stejně jako u sekaček, jsou nejúspěšnější Hecht (18 %) a Al-ko (15 %), jen si tentokrát vyměnili pořadí,“ komentuje Šmíd.
Jako od babičky: Češi pěstují bio
Zelenina na začátku roku rekordně podražila, navíc taková rajčata dovezená ze Španělska a utržená ještě zelená nejsou chuťově úplně to pravé. Proto se lidé čím dál víc zajímají o vybavení, které jim umožní pěstovat si alespoň základní věci doma pod okny. „Z našich dat vidíme, že oproti loňsku trojnásobně narostl zájem o fóliovníky. Což ukazuje na současný trend bio potravin. Pro mnohé začátečníky to může být méně náročná alternativa skleníku,“ otevírá téma Milan Šmíd a dodává „Za fóliovník, který umožňuje pěstování sezonních potravin, jsou lidé ochotni utratit od jednoho do tří tisíc korun. Na svých zahradách jsou ochotni mu vyčlenit nemalý prostor, zájemci hledají spíše větší velikosti, tedy ty o šířce 2 – 3 metry a hloubce od tří metrů. Při výšce dva metry už máme prostor, ve kterém můžeme pohodlně pěstovat domácí zeleninu pro celou rodinu.“
S tím, jak jaro klepe na dveře, se lidé začínají zajímat také o skleníky. „Protože jde o nemalou investici, hraje při výběru cena důležitou roli, podle ní se rozhoduje 18 % lidí, z nichž dvě třetiny počítají s částkou mezi 7 000 Kč – 10 000 Kč. Důležitá je i značka, o pozornost zákazníka bojuje 21 výrobců zahradních skleníků. Nejlépe se daří evropskému obru Hecht a ryze české společnosti Lanit-plast (oba po 15 % z hledání na Zboží.cz),“ popisuje Šmíd. Jak vypadá typický skleník? Hliníkovou konstrukci ve tvaru obdélníku vyplňují častěji tabulky z polykarbonátu než se skla. Rozměry jsou stejně velkorysé jako u fóliovníku.
Aby úroda byla co nejštědřejší, je třeba půdu hnojit. A to buď průmyslově zpracovanými hnojivy, nebo vlastním kompostem, který vyžaduje sice více práce, ale zato je bio. Domácí pěstitelé vybírají hnojiva čistě podle praktických měřítek. Nejdůležitější je, aby pro ně nemuseli nijak daleko, podle blízkosti výdejního místa se rozhoduje 34 % z nich. Dalším kritériem je hmotnost, 47 % lidí vybírá 20 až 25 kilogramové balení, přičemž srovnatelný zájem je o minerální i organická hnojiva (50 % resp. 40 %), kombinaci obou používá pouze desetina lidí.
Jen těžko najdete pravého zahrádkáře, jenž nemá vlastní kompost. Jistě není vzácné narazit na klasickou variantu našich dědečků a babiček v zapadlém rohu zahrady, kterou je třeba jednou za čas vidlemi pomísit. Avšak i zde technika pokročila. „Na Zboží.cz nabízí kompostéry 12 výrobců. Lidé vyhledávají největší varianty s objemem nad 500 litrů (70 %). Měli by být uzavřené (57 %) a kupodivu z plastu (53 %),“ popisuje Šmíd.