Město Plzeň přistupuje k výraznému omezení reklamy ve veřejném prostoru. Od 1. ledna 2026 začne platit nové nařízení, které stanoví přesná pravidla pro šíření reklamy mimo provozovny na vybraných místech města. Cílem je zlepšit kvalitu podoby prostředí ve městě, ochránit architektonické hodnoty, a především občany od mnohdy obtěžujícího reklamního chaosu neboli vizuálního smogu.

„Chceme, aby Plzeň byla lepším místem pro život, a k tomu patří i vnímání veřejného prostoru. V centru města je mnoho krásných míst a budov, které si zaslouží důstojné okolí bez obřích plachet a jiných poutačů. Jsem rád, že po zákazu hazardu plníme další slib, kterým je i omezení vizuálního smogu,“ řekl primátor města Plzně Roman Zarzycký.
Podle radnice reklama do města patří, ale musí mít jasně daná pravidla. Jde o to, aby veřejný prostor nepůsobil chaoticky a přeplněně, ale aby byl přehledný, estetický a respektoval historický kontext města. Přemíra reklamních poutačů, vývěsek a nevhodně umístěných plachet není to, co by v centru Plzně mělo být.
Nařízení se zaměřuje na místa s vysokým architektonickým a urbanistickým významem, například na městskou památkovou rezervaci, části Klatovské třídy, Americké ulice, okolí Divadla J. K. Tyla a další prostranství. Zakázáno zde bude šíření reklamy mimo provozovnu jiným způsobem než prostřednictvím schválených reklamních zařízení. Zákaz se nebude vztahovat na plakátovací plochy, citylight vitríny, reklamní prvky v přístřešcích MHD, oficiální sbírky, kulturní, sportovní nebo charitativní akce.
Pro podnikatele a další dotčené subjekty stanovilo město delší přechodné období na regulaci reklamy. Reklama, která nebude odpovídat novým pravidlům, musí být odstraněna do 30. června 2026.
„Nejedná se o žádný překvapivý krok. Jde o pokračování naší dlouhodobé snahy kultivovat veřejný prostor a udělat z Plzně město, které ctí svoji historii a zároveň odpovídá současným nárokům na estetiku a funkčnost,“ uvedla ředitelka Útvaru koncepce a rozvoje města Plzně Irena Vostracká.