Pravidelnou obnovu plošného vodorovného dopravního značení (VDZ) na silnicích II. a III. třídy zahájila Správa a údržba silnic Plzeňského kraje (SÚSPK). Práce potrvají do října, a to podle klimatických podmínek. Hlavním důvodem pravidelné obnovy je větší bezpečnost všech účastníků silničního provozu, a to především zlepšením viditelnosti značení za zhoršených podmínek – například v dešti nebo za tmy.
Letos se v rámci Plzeňského kraje plánuje obnova značení v rozsahu přibližně 2 500 m². Práce nyní zajišťuje tým pracovníků ze střediska Sušice, kteří využívají speciální techniku – například stroj Hofmann H9 98:2 určený pro pokládku stříkaného plastu.
Používané materiály zahrnují stříkaný plast, který se aplikuje hlavně na přechody, STOP čáry, odbočovací šipky nebo nápisy, například BUS. Dále se používá barevné značení, přičemž žlutá barva slouží pro vyznačení zastávek a zásobovacích zón a červená barva, která upozorňuje například na pohyb dětí nebo chodců. Obnova se vždy plánuje podle míry opotřebení značení. Pro ostrou akci jsou důležité dvě podmínky: suchý povrch vozovky a teplota nad 5 °C.
Oproti minulosti nyní firma používá šablony pro obnovu piktogramů, což výrazně urychlilo práci a zvýšilo přesnost provedení tím, že odpadlo zdlouhavé oblepování a pak odlepování požadovaného piktogramu. Díky použití stříkaného plastu a strojní pokládce se také prodloužila životnost značení až na čtyři roky.
Co se letos obnovuje:
- Přechody pro chodce, šikmé a okrajové čáry
- STOP čáry, odbočovací šipky, nápisy a speciální značení
- Autobusové zastávky, zásobovací zóny
- Psychologické brzdné pásy – opticko-vizuální prvek pro snížení rychlosti
Obnova vodorovného značení je nedílnou součástí péče o bezpečnost a komfort provozu na krajských silnicích a probíhá každý rok v teplých měsících.