Naučí se, jak hodnotit děti slovně, nejenom známkou

Více než 200 pedagogů z celkem devíti základních škol v Plzni, tedy v podstatě vždy celá sborovna dané školy, projde do konce roku 2025 školením zaměřeným na formativní hodnocení žáků. To má za cíl podporovat pokrok dítěte i jinak než jen pomocí známek, tedy slovně.  Získané znalosti učitelé využijí také v souvislosti s tím, že od školního roku 2027/28 bude ve všech 1. třídách možné už jen slovní hodnocení, od školního roku 2028/29 pak i ve 2. třídách.  

Momentálně v základních školách převažuje tzv. ‚sumativní‘ hodnocení, tedy hodnocení pomocí známek. Ne u všech žáků je ale takové známkování vhodné. Díky slovnímu hodnocení, a to nejen na vysvědčení, ale i v průběhu celého roku, je možné lépe dítě motivovat a  hodnotit jeho pokrok. Žákovi také dává lepší informaci o tom, co se naučil a co se má ještě naučit. Hodnocení se tak bere jako nástroj učení. Takto rozsáhlé proškolování, jež cílí přímo na kompletní tým všech učitelů dané školy, se v Plzni koná vůbec poprvé.

Vzdělávací kurzy učitelům poskytnou důležitý vhled do tématu. Kurzy se odehrají přímo na školách v prostředí, které učitelé dobře znají, tedy v podstatě v jejich sborovně. Součástí bude modelování konkrétních technik, během kterých si účastníci vyzkouší formativní hodnocení při praktických ukázkách.  Možnost proškolení pedagogů  využije v Plzni devět škol, pro každou z nich je připraven kurz o délce 8 krát 45 minut.

BIO Mgr. Jana Mertová

Mohlo by vás zajímat

Plovoucí vánoční strom opět rozzáří Borskou přehradu

Ve Škodalandu už se pilně chystá plovoucí vánoční strom, který opět ozdobí vodní hladinu Borské …