Okružní křižovatka u plzeňského Makra projde stavebním peklem

Řidiči, zpozorněte! Okružní křižovatka u plzeňského Makra projde rozsáhlou rekonstrukcí. Stavební práce s sebou nesou výrazná dopravní omezení a zahrnují také rozšíření okružního pásu, fyzické oddělení pruhů a úpravy technické infrastruktury.  Práce začnou už v sobotu 1. března 2025 a budou mít zásadní dopad na dopravu v Plzni. Rekonstrukce ovlivní denně desítky tisíc řidičů, a proto se očekávají výrazné dopravní komplikace.

ředitel Miroslav Blabol při prezentaci plánované rekonstrukce
ředitel Miroslav Blabol při prezentaci plánované rekonstrukce

„Dopady budou dramatické, bez přehánění se jedná o jednu z nejnáročnějších a nejsložitějších staveb za poslední dekádu. Zasahujeme do dopravně nejzatíženějšího bodu města, kudy denně projede více než 30 tisíc vozidel,“ říká k plánované rekonstrukci Aleš Tolar, náměstek primátora města Plzně pro oblast dopravy a životního prostředí.

Rekonstrukce okružní křižovatky u Makra zahrnuje její přestavbu na turbo-okružní křižovatku se dvěma až třemi pruhy, přizpůsobenými dopravnímu zatížení hlavních komunikací. Cílem je zvýšení kapacity, snížení kolizních bodů a usnadnění přecházení, přičemž součástí úprav bude i světelná signalizace pro regulaci dopravy. Rekonstrukce by měla trvat půl roku.

„Přinese zvýšení kapacity křižovatky, bezpečnější pohyb vozidel, cyklistů i chodců. Okružní křižovatka bude nově světelně řízena, přičemž dojde k úpravě jízdních pruhů a jejich lepšímu oddělení,“ shrnul Miroslav Blabol, ředitel plzeňské správy Ředitelství silnic a dálnic s tím, že dojde k rozšíření stávající okružní křižovatky zhruba o dva a půl metru.  Projekt počítá také s výsadbou přibližně stovky stromů.  Místo se tak významně ozelení, ve středovém prostoru křižovatky vznikne takový smíšený lesík.

Rekonstrukce bude rozdělena do dvou hlavních etap. První fáze bude dále členěna na tři podetapy, během nichž dojde k postupnému uzavírání jednotlivých částí křižovatky a jejích výjezdových ramen (viz informace níže).

Stavební práce a zároveň první dopravní omezení přijdou 1. března 2025, kdy dojde k úplnému uzavření vnitřního prstence okružní křižovatky. Významnější dopravní omezení se bude týkat především ulic Folmavská a Regensburská, kde bude uzavřen výjezd z okružní křižovatky do těchto ulic. Hlavní objízdná trasa povede ulicemi Obchodní, Podnikatelská a U Nové Hospody. Na několika místech bude instalováno dočasné světelné signalizační zařízení.

Pro ulici Regensburskou, v době uzavření výjezdu z okružní křižovatky směrem na městský okruh, byla stanovena objízdná trasa po sil. I/26 ul. Domažlická – místní komunikace podél parkoviště TIR – zpět na ul. Regensburská. Toto dopravní omezení bude trvat do konce dubna 2025.

„K největšímu dopravnímu omezení na okružní křižovatce dojde v období června až srpna, kdy bude na okružní křižovatce zachován průjezd pouze ul. Folmavská – Regensburská a na okružní křižovatce bude zaveden obousměrný provoz. Všechny ostatní větve okružní křižovatky budou uzavřeny,“ dodal ředitel Miroslav Blabol.

Rekonstrukce od 1. března ovlivní i hromadnou dopravu. Dotkne se to linek 15, 17, 19, 24, 25, 29, N7 a zatahujícíh spojů linky 12 z Nové Hospody. Předpokládaný termín ukončení změn je dle PMDP 5. dubna 2025. Některé spoje budou odkloněny na objízdné trasy přes ulice Obchodní, Podnikatelská a U Nové Hospody, přičemž některé zastávky budou zrušeny nebo nahrazeny jinými.

Od 09/2025 bude okružní křižovatka zprovozněna bez dalšího dopravního omezení. V kritických dnech budou na místě asistovat policisté, aby pomohli s řízením dopravy a případnými komplikacemi.

BIO Mgr. Jana Mertová

Mohlo by vás zajímat

Vyžeňme společně první březnovou neděli z Plzně zimu!

Stalo se již tradicí, že pro Plzeňany končí zima vždy na přelomu února a března. …