Z již dříve uzavřených rámcových kontraktů zadal národní dopravce výrobu dalších 19 dvouvozových a 29 třívozových jednotek RegioPanter u konsorcia Škoda Transportation a Škoda Vagonka. Do jednotlivých krajů tak zamíří v průběhu příštích 4 let celkem 79 nových nízkopodlažních vlaků tohoto typu. Ve dvouvozové variantě mají až 140 míst k sezení, ve třívozovém provedení nabídnou až 240 sedadel. Cestující ocení komfortní interiér, moderní výbavu, možnost pohodlné přepravy osob na invalidním vozíku i prostor pro kočárky a jízdní kola.
„Tím, že objednáváme nové vlaky, plníme smluvní závazky vůči krajům, které s námi i díky tomu uzavřely dlouhodobé kontrakty,“ vysvětluje předseda představenstva a generální ředitel ČD Ivan Bednárik a dodává: „Zároveň tím řešíme přirozenou obnovu vozidel. Do mnohých z nich již nelze instalovat evropský zabezpečovač ETCS, nevyhovují současným požadavkům na komfort cestování, ani nemohou plně využít nově modernizované tratě. Nahradí je úplně nové jednotky, které rychle zvýší kvalitu cestování v regionech a budou sloužit dalších minimálně 30 let. V neposlední řadě bude jejich provoz výrazně šetrnější k životnímu prostředí.“
Oproti původním jednotkám RegioPanter mají ty nové řadu technických vylepšení. Jsou vybaveny moderním informačním systémem, Wi-Fi, kamerami, možností automatického vedení vlaku a už z výroby budou vybaveny nejmodernějším vlakovým zabezpečovacím zařízením ETCS. Jednotky jsou určeny pro provoz na obou českých napájecích systémech 3 kV DC a 25 kV AC a jejich maximální rychlost je 160 km/h.
„Již dříve jsme podepsali výrobu 31 jednotek s dvěma vozy a nyní k nim závazně objednáváme dalších 19. Jejich nasazení plánujeme v letech 2023 a 2024 v krajích Olomouckém, Moravskoslezském a Jihočeském. Vyčerpáme tak celý rámcový kontrakt, který nám umožňoval odběr až 50 vozidel. Současně závazně objednáváme 29 třívozových jednotek z nedávno uzavřeného rámcového kontraktu na odběr až 60 vozidel. Z nich jsou první dvě jednotky, jejichž nákup je podpořen i dotací z OPD2, určeny pro Moravskoslezský kraj. Dalších 27 vlaků by mělo po dohodě s krajskou samosprávou v letech 2023 a 2024 postupně vyjet na regionální tratě v Olomouckém kraji,“ upřesňuje člen představenstva ČD a náměstek generálního ředitele pro obchod Jiří Ješeta.
První jednotky ze série dříve objednaných dvouvozových vlaků aktuálně procházejí testy ve zkušebním centru VUZ. Již od poloviny roku 2021 obslouží zrychlenou linku z Plzně do Mariánských Lázní, Chebu a Karlových Varů. Další budou jezdit na lince P2 Klatovy – Plzeň – Beroun, na Vysočině a v Jihočeském kraji.
„Jednotky RegioPanter významně přispívají k zásadnímu zvyšování kvality cestování na tuzemské železnici. Naše moderní, ekologická a komfortní vozidla však slouží nejen na tratích mnoha krajů v České republice, ale například i na Slovensku a zanedlouho v Lotyšsku. I díky novým kontraktům v našich závodech v Plzni a Ostravě investujeme stovky milionů do rozšiřování a inovace výroby a současně nabíráme další zaměstnance,“ říká Petr Brzezina, předseda představenstva a prezident Škody Transportation, která je součástí skupiny PPF.
Nové soupravy RegioPanter nabídnou:
- moderní světlý a přehledný klimatizovaný interiér s ergonomicky řešenými čalouněnými sedačkami v provedení 1. a 2. třídy;
- bezbariérový nástup s podlahou vozidla ve výši moderních nástupišť bez nutnosti překonávat schody, pro cestující na vozíku budou vybaveny plošinou pro překlenutí prostoru mezi nástupištěm a podlahou vozu, na zastávkách s nižšími nástupišti usnadní nástup dodatečný výsuvný schod;
- moderní bezpečné předsuvné dveře ovládané tlačítky, centrálně uzavírané a blokované již před rozjezdem vlaku, navíc pro nevidomé a slabozraké budou čelní dveře jednotky vybavené dálkovým ovládáním dveří obsluhované slepeckou vysílačkou a vybavené akustickým majáčkem;
- prostorné bezbariérové WC přístupné také osobám na vozíku s uzavřeným systémem a vybavené také sklopným stolem pro přebalování kojenců;
- doplňkové služby, jako jsou elektrické zásuvky pro napájení přenosné elektroniky cestujících, např. mobilní telefony, tablety atp. včetně USB portů, Wi-Fi, sklopné nebo rozkládací stolky podle rozmístění sedaček a zásuvky 230 V pro dobíjení baterií elektrických invalidních vozíků;
- velké prostory pro umístění kočárků, jízdních kol a přepravu osob na invalidním vozíku;
- moderní audiovizuální informační systém poskytující informace o jízdě vlaku a zastávkách všem cestujícím včetně nevidomých, slabozrakých nebo neslyšících osob, pro nevidomé a slabozraké budou uvnitř soupravy k dispozici také informační štítky v Braillově písmu.
České dráhy již provozují desítky vlaků tohoto typu. Jedná se o 12 jednotek RegioPanter řady 440 a 8 jednotek řady 640 (oba typy jsou třívozové), 17 jednotek řady 650 (dvouvozové) a 14 jednotek pro dálkovou dopravu InterPanter řady 660 a 661 (třívozové a pětivozové).