Podle statistických údajů navštěvovalo plzeňské mateřské školy ve školním roce 2023/2024 celkem 701 zdravotně postižených dětí, což je 5,1 % z jejich celkového počtu napříč republikou (13 727). Ze všech dětí v tomto v kraji tak podíl těch se zdravotním postižením představoval 3,6 %, což znamená mírně podprůměrnou hodnotu v rámci Česka (3,8 %).
I zde platí, že se ve většině případů jednalo o chlapce, a to v rámci Plzeňského kraje v téměř 70 %. Z hlediska vážnosti šlo u více než poloviny dětí o závažná zdravotní postižení, střední závažnost byla evidována u 45,1 % z nich. Z republikových průměrů vyplývá, že mezi nejčastější typy postižení v Česku patřily ve školním roce 2023/2024 závažné vady řeči, které se prokázaly ve více než polovině případů, tj. u 6 889 dětí se zdravotním postižením v mateřských školách.
Často se také vyskytovaly případy, kdy bylo u dětí zaznamenáno více vad najednou (12,1 %), poruchy autistického spektra (11,6 %) nebo závažné vývojové poruchy chování (8,0 %). Obecně je možné v rámci vývoje v Česku sledovat nárůst počtu dětí, které v rámci vzdělávacích institucí vyžadují speciální přístup, přičemž při interpretaci je potřeba brát mimo jiné v potaz možný vliv legislativních, metodických a jiných změn, které mohou pozorovaný trend zkreslovat.
Napříč regiony existují početní rozdíly, které kromě již zmíněných faktorů může v konkrétním případě mateřských škol ovlivňovat i jejich dostupnost a kapacita. Rodiče tak i z těchto důvodu mohou nástup dítěte se zdravotními problémy odkládat až na povinný rok předškolní docházky a do statistik se tak dostává později. Mezi regiony s nejvyšším evidovaným podílem dětí se zdravotním postižením v rámci mateřských škol patřil Královéhradecký a Moravskoslezský kraj (v obou případech s hodnotou 5,2 %). Na rozdíl od kraje Pardubického, kde se pohyboval na nejnižší úrovni (2,3 %).