Nové infocentrum s vyhlídkovou věží, gastro provozy, terasou, pobytovými lavičkami a dalším zázemím – to je zásadní proměna veřejné prostranství u postranního vstupu na plzeňské hlavní vlakové nádraží a k autobusovému terminálu. Z nevlídného prostoru se stává nová reprezentativní vstupní brána do krajské metropole. Dominantou lokality je infocentrum s vyhlídkovou věží, jehož součástí je i vyhlídková podesta ve výšce 12 metrů nad terénem. Nově upravený veřejný prostor oživí sedm metrů vysoké dílo Cake Tower slovenského sochaře Andreje Margoče. Město projekt úpravy veřejného prostoru o rozloze přes 3000 metrů čtverečních vyšel na necelých 25 milionů korun včetně DPH.
„Plzeň je velmi oblíbeným turistickým cílem českých i zahraničních turistů a mnoho z nich pro příjezd k nám využívá autobusové a vlakové spojení. Prostor mezi vlakovým nádražím a autobusovým terminálem je zásadní a frekventovaný. Dosud byl skutečně nevlídný a zcela tam chybělo jakékoliv zázemí pro turisty. Jsem velmi rád, že toto měníme, posouváme se tak do 21. století,“ řekl primátor Martin Baxa.
Hlavní objekt infocentra s vyhlídkovou věží je vybudován z deseti modulů, kdy rozměr jednoho je 2,5×6 metrů. „Přízemí s infocentrem je bezbariérové, v druhém nadzemním patře vznikl prostor pro prezentaci městských vizí a projektů Útvaru koncepce a rozvoje města Plzně. Každé patro má rozlohu 40 metrů čtverečních. Doplněním dvou schodišťových kontejnerů do úrovně čtvrtého nadpodlaží vznikla vyhlídková podesta, lidé tak uvidí na prostor vlakového uzlu i na střed města. Ve třetím nadpodlaží jsme na střeše vybudovali terasu,“ popsal technický náměstek primátora Pavel Šindelář.
Druhý objekt je jednopodlažní a nabízí občanům čtyři stánky s prodejem občerstvení a řezaných květin, kdy součástí každého stánku je krytá terasa, prodejní pult a vlastní sklad. Spojovacím bodem prostoru se stává dřevěná terasa, nechybí zeleň, pítko a dřevěné pobytové schody. Na pobytové schody na konci terasy navazuje plocha u samotných ulic Sirková – Šumavská. „V tomto prostoru se v budoucnu uvažuje s další výstavbou. V současnosti je proto plocha využita pro chybějící prvky mobiliáře plzeňských vlakových a autobusových nádraží, tedy pro kryté stojany na kola, koloběžky a také cykloboxy. V jednom z kontejnerů je umístěno sociální zázemí pro návštěvníky metropole,“ doplnil Pavel Šindelář.
Většina z kontejnerů má zelenou střechu tvořenou rozchodníkovými koberci, které budou prostor v letních měsících ochlazovat. Všechny objekty lokality u bočního východu z hlavního nádraží jsou napojeny na drátové sítě města Plzně a systém Smart City. V rámci stavby se provedly vodovodní a kanalizační přípojky, napojení elektro a veřejné osvětlení.
„Pro záměry města Plzeň byla důležitá snadná montáž hrubé stavby, a zároveň zachovat možnost změny funkce jednotlivých částí. To jsou jedny z hlavních předností modulárního systému CUBESPACE. Naše řešení dovoluje založit stavbu bez složitých a nákladných zemních prací a umožňuje přesunout stavbu, nebo využít její části znovu, po skončení původní funkce v konkrétním místě“ uvedl jednatel společnosti Cubespace Martin Berka.