Velkokapacitní parkoviště poslouží i jako jízdenka v MHD

Nové velkokapacitní parkoviště typu P+R dokončuje město Plzeň v blízkosti dopravního terminálu Kaplířova na Borech. Je určeno všem, kteří přijíždí do Plzně, aby na parkovišti odstavili vůz a pro cestu po městě využili městskou hromadnou dopravu. Tomu bude přizpůsoben i systém platby, celodenní stání vyjde řidiče na 60 korun, přičemž na lístek mohou pak jezdit v MHD.

Primátor Pavel Šindelář (vpravo) a jeho náměstek Michal Vozobule na novém parkovišti

Parkoviště je momentálně v předčasném užívání, než bude osazeno závorou, je zdarma. K osazení závorou a spuštění příslušného parkovacího softwaru by mělo dojít nejpozději v březnu. Parkoviště Kaplířova je jedním z projektů, jež zásadně proměňují oblast bývalé konečné tramvaje číslo 4. Ještě letos by v lokalitě nalevo od Klatovské třídy při výjezdu z města měla začít úprava vstupu do Borského parku tak, aby bývalá točna i přilehlé pozemky získaly moderní tvář a nový prosklený objekt poskytl zázemí cestujícím i návštěvníkům parku.

„Projekt parkoviště v Kaplířově ulici ukazuje, k čemu směřujeme. Naším cílem je postupně budovat v Plzni právě parkoviště či parkovací domy typu P+R neboli ‚zaparkuj a jeď MHD‘. Konkrétně zde máme 318 parkovacích míst, z toho 18 míst je možno použít po úpravě vyblokování pro parkování autobusů, devět míst je pro osoby se zdravotním postižením,“ přiblížil primátor Plzně Pavel Šindelář.

Ten má ve své gesci technickou oblast, a tedy i odbor investic, jenž měl projekt parkoviště P+R Kaplířova – Dobřanská na starost. Jde o investici za 34,7 milionu korun bez DPH. Městu se na projekt podařilo získat dotaci ve výši 90 procent způsobilých nákladů. Peníze byly poskytnuty Evropskou unií z Integrovaného regionálního operačního programu prostřednictvím nástroje ITI (Integrované teritoriální investice) Plzeňské metropolitní oblasti. 

„Poplatek za užití parkoviště bude 60 korun za celý den, přičemž uživatel v tomto poplatku získá parkovné a celodenní jízdenku na MHD. Pro srovnání celodenní jízdenka stojí 66 korun. Pokud má uživatel parkoviště předplatné na MHD, pak platí pouze 20 korun na den,“ vysvětlil náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí Michal Vozobule. Klient musí parkoviště opustit do 1:00 hod. následujícího dne po příjezdu. Pokud tak neučiní, musí uhradit poplatek 100 korun za každý další kalendářní den, jde o opatření, které má zabránit dlouhodobému odstavení vozidel.

Součástí projektu je i příprava na budoucí osazení nabíjecími stanicemi pro elektromobily. Na příjezdových silnicích budou informační tabule o volné kapacitě, platit se dá ve čtyřech terminálech, parkoviště ohlídají kamery.   Parkovací stání jsou navržena z vegetační dlažby s možným průsakem. Voda bude sváděna do trativodů a dále do nové areálové kanalizace, jež je svedena do odlučovače ropných látek a následně odváděna do retenční nádrže. Vysazeno bylo 130 kusů okrasných stromů pěti druhů na nové ploše 4200 m2 trávníku.

Okolí parkoviště je příznivé i pro cyklisty a chodce. Vybudovány jsou chodníky s cyklostezkami, a to podél Dobřanské ulice. Od parkoviště vede spojovací chodník s cyklostezkou k mostu přes silnici I/27, přivaděč na dálnici D5. Využívají je hlavně studenti a zaměstnanci Západočeské univerzity a firem sídlících na Borských polích.

BIO Mgr. Jana Mertová

Mohlo by vás zajímat

Před 20 lety se bobr evropský vrátil na Šumavu

Správa Národního parku Šumava si již pro tradiční, celoroční téma letos zvolila návraty. V rámci …