Možná by se dalo říci, že mít na starosti oblast školství a sportu coby krajský radní není až tak veliká starost. Ovšem ti zasvěcenější vědí, že to může být zcela opačně. Studenti, žáci a následně i mladí sportovci vyžadují kvalitní vedení, zázemí i všestrannou pomoc, která často stojí nemalé finance. A právě tento úsek dostal do vínku člen rady kraje Ing. Vladimír Kroc.

- Pane radní, s jakými pocity jste přijal tento úkol?
Na pocity nebylo mnoho času vzhledem k naléhavosti, s jakou jsem do funkce nastoupil. Ze zkušeností z mojí dosavadní praxi v řadě vedoucích pozicích jsem si rychle vyhodnotil, že nastala změna, která se promítne do mého denního životního rituálu.
- Když jste pronikl do problematiky školství v Plzeňském kraji, jaká byla první myšlenka a co jste si řekl, že musíte udělat co nejdřív?
Vzhledem k tomu, že jsem více jak jedno volební období byl členem Výboru pro školství, vzdělávání a zaměstnanost, nejednalo se o neznámou oblast. Hlavní problematika úseku je dána jeho zaměřením. Můj první úkol souvisel s hlubším poznání problematiky a uvědomění si vlastního postavení. Nemohu se prezentovat jako ten, kdo přišel příslušným pracovníkům odboru a samotným ředitelům škol radit. Oni mají mnohem více zkušeností a odvádějí skutečně dobrou práci. Moje místo je být součástí tohoto týmu a z pozice člena rozhodného orgánu se snažit zabezpečit podmínky a prostředky pro rozvoj škol, systému a struktury, která vytváří prostředí dalšího zkvalitňování procesu vzdělávání a dobrých pracovních podmínek jeho realizátorů.
- Ze všech stran slýcháme, že se mladí příliš nehrnou do učebních oborů, přitom právě Plzeňsko mívalo dobré zázemí ve strojírenských oborech. Jak to vnímáte dnes?

Díky trvalé podpoře technického vzdělávání je zájem o učební obory v Plzeňském kraji stabilní, každoročně do nich nastoupí téměř 37 % žáků vycházejících z 9. ročníků ZŠ. Zájem zaměstnavatelů o absolventy tříletých oborů vzdělání s výučním listem však stále několikanásobně převyšuje jejich počet. Mnoho žáků má jistý příslib zaměstnání již v průběhu 3. ročníku. Například absolvent oboru Obráběč kovů je totiž kvalifikovaný pracovník schopný samostatné práce při soustružení, frézování, vrtání nebo broušení. Při studiu získá dovednosti, které mu umožní uplatnit se ve výrobě, pracovat podle výkresové dokumentace, podle technologických postupů a norem. Díky moderní technologické vybavenosti školních dílen se žáci seznamují i se základy obsluhy průmyslových robotů a pneumatických a hydraulických systémů, což jim umožňuje širší uplatnění ve výrobních provozech.
- Co se podle Vás změnilo? Mladí se už nechtějí „ušpinit a oblékat do montérek“ anebo je to přístupem rodičů?
Požadavky na technologické schopnosti žáků se mění, dnes už se u soustruhu neušpiní a netočí klikou. Pracuje se na obráběcích centrech, kde je celý proces obrábění zcela automatizován a obsluha pracuje s klávesnicí počítače. Absolventi, kteří úspěšně vykonají závěrečnou zkoušku, se mohou také ucházet o přijetí do oborů vzdělání nástavbového studia pro získání maturitního vysvědčení. Velký zájem je také o tzv. kombinované obory, které žákům umožňují získat v průběhu 4letého studia výuční list i maturitu. Takový druh technického vzdělávání nabízí tři střední školy v Plzni a jedna v Tachově. Velkou příležitostí k seznámení se s technickými obory středních škol je pro žáky ZŠ i jejich rodiče akce „Ručičky kraje“ pořádaná každoročně v červnu na nádvoří krajského úřadu. Střední školy z celého Plzeňského kraje zde prezentují náplň svých oborů a stánky zde mají i někteří zaměstnavatelé, kteří nabízí uplatnění jejich absolventům.
- Jaká je struktura středních škol v kraji v porovnání se zbytkem republiky? V čem by se měla nebo mohla změnit?
Vladimír Kroc na novém dopravním hřišti v Kralovicích
Nabídka míst na středních školách Plzeňského kraje je pro žáky vycházející ze základní školy dostatečná. Při letošním přijímacím řízení bylo pro 5 235 uchazečů připraveno 7 064 volných míst. Dalších 540 míst nabízejí pro děti ze základních škol víceletá gymnázia. Struktura oborů středních škol se mění podle potřeb. Z důvodu vzrůstajícího počtu žáků v 9. ročnících základních škol došlo k navýšení kapacity některých oborů na středních školách a nabízeny jsou také nové obory, např. Ekonomika a podnikání se zaměřením na strojírenství nebo Elektromechanik pro zařízení a přístroje. Nové obory nabízejí střední školy nejen v Plzni, ale i v Tachově, Rokycanech a Domažlicích.
- Počítáte s tím, že by do středních škol mohli od září nastoupit i ukrajinští studenti? Jak složité bude zabezpečit jejich výuku v souvislosti se znalostí jejich češtiny. Přece jenom střední škola je mnohem náročnější než základní.
Samozřejmě ano, žáky přicházející z Ukrajiny přijímáme do středních škol průběžně, první žáky jsme přijali již v březnu tohoto roku. Jejich integrace do českého vzdělávacího systému probíhá velice dobře, střední školy měly možnost v souladu s vyhlášenou legislativou upravit vzdělávací obsah i hodnocení nově přijatých žáků. V období přijímacího řízení poskytoval krajský úřad přicházejícím žákům v rámci adaptačních skupin konzultace zaměřené na výběr vhodné střední školy podle zájmů uchazečů a pomáhal koordinovat přijímání žáků do probíhajících prvních ročníků středních škol. Rada Plzeňského kraje také Usnesením ze dne 28. 3. 2022 povolila výjimku z nejvyššího počtu dětí, žáků a studentů stanoveného prováděcím právním předpisem do počtu 4 žáků v každé třídě střední školy z důvodu přijetí žáka v souladu se zákonem č. 67/2022 Sb., o opatřeních v oblasti školství v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace. Toto navýšení významně pomohlo při příchodu žáků z Ukrajiny a jejich přijímání do středních škol. Na šesti středních školách a v Krajském centru vzdělávání byly vytvořeny skupiny pro intenzivní jazykovou přípravu dětí ve věku 14-18 let. Tyto jazykové kurzy probíhají každý den v odpoledních hodinách a je o ně velký zájem. Pro nové zájemce je připraven kurz, který bude otevřen v červenci. Všechny kurzy jsou pro žáky zdarma a mají za úkol připravit žáky na vzdělávání na středních školách od září 2022. Jsem přesvědčen, že kroky krajského úřadu jsou efektivní a že jsme pro vzdělávání ukrajinských žáků na středních školách dobře připraveni.
- Pane radní, ve své gesci máte také sport. V minulých týdnech jste prožíval s mladými sportovci Plzeňského kraje několik radostných událostí. Jak hodnotíte úroveň péče o sportovní talenty?
Plzeňský kraj dlouhodobě finančně podporuje rozvoj sportu v regionu. Přispíváme na vybudování a zajištění dostupné sportovní infrastruktury a finančně podporujeme činnost samotných sportovních klubů. Podpora směřuje na zajištění celoroční sportovní přípravy dětí a mládeže, dále na náklady účasti sportovců na soutěžích a náklady na organizaci sportovních soutěží. Plzeňský kraj vytvořil a podporuje systém sportovních akademií dětí a mládeže. Ve vybraných sportech (fotbal, hokej, tenis, házená, atletika, triatlon, golf, cyklistika a Akademie individuálních sportů) tak podporuje systematickou přípravu sportovních talentů.
- Kolik finančních prostředků vynakládá kraj na školství a sport a jaké výhledy jsou pro další léta?
Ve schváleném rozpočtu Plzeňského kraje na rok 2022 je pro školství vyhrazeno 480 mil. Kč a dalších 98 mil. Kč směřuje do podpory tělovýchovy a sportu.