Pod tlakem vnějších vlivů budou letošní vánoční nákupy odlišné od těch v předchozích letech. Podle kvalifikovaného odhadu a na základě analýzy klientů nakoupí letos spotřebitelé o přibližně 10 % více vánočních dárků. Jejich průměrná hodnota ale klesne o zhruba 30 % ve srovnání s předchozím rokem.
Spotřebitelský koš se během posledních let změnil – zatímco dříve byl naplněn cenově hodnotnějším zbožím v menším rozsahu, letošní rok nahrává úsporám. Lidé se rozhodli více šetřit, ale stále nakupují, z čehož se začíná formovat trend „více zboží za nižší ceny“. Během září letošního roku zaznamenaly české e-shopy necelé dva milióny objednávek s průměrnou hodnotou 2 190 korun. Ve srovnání s předešlými roky aktuálně roste segment zboží z druhé ruky, ať je to oblečení nebo použitá elektronika a technika, jako jsou třeba repasované počítače. A lze očekávat, že se zhoršující se kondicí české ekonomiky zájem o toto zboží nadále poroste. Tím dalším překvapivým tahounem je segment sběratelských předmětů. Jedná se o zboží, které má potenciál uchovat hodnotu peněz.
Sezóna pokračuje také v cestovním ruchu. Lidé už začali ve velkém rezervovat a kupovat ubytování na letošní podzim i zimu. Podzimní sezóna se tak vyvíjí velmi optimisticky. Dokonce lze říct, že dosavadní vývoj směřuje k historicky nejlepším číslům a meziročně tak obsazenost poroste o více než 10 %. Zvýšenou poptávku již zaznamenávají i na období konce roku či na jarní prázdniny. Popularita stále roste také u dárkových poukazů. Vouchery jsou v období před Vánocemi tradičně velmi oblíbené, oproti zbytku roku se jedná o mnohonásobný nárůst poptávky.