Společné výzvy, společná řešení – to je pracovní skupina „Doprava“

Pod hlavičkou „Plzeňský kraj a Horní Falc – Společné výzvy, společná řešení“ se poprvé sešla pracovní skupina „Doprava“, která řeší aktuální problematiku dopravy nejen v Plzeňském kraji, ale také v regionu německého Bavorska. Tématem byla tentokrát především železniční a cyklodoprava.

Řešili jsme problematiku drážní dopravy na úseku Plzeň – Domažlice – státní hranice, která pokračuje na území Německa – v regionu Horní Falc a dále. Rovněž byla řešena problematika cyklodopravy a vzájemné spolupráce v těchto obou oblastech,“ sdělil vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství Dušan Pakandl.

Cílem takového setkání má přinést především celkové zviditelnění dané problematiky a lépe provázat dotčené subjekty, které se na výstavbě a modernizaci podílejí. „Plzeňský kraj sice není vlastníkem infrastruktury, ale má dlouhodobý zájem na tom, aby problematika drážní dopravy, konkrétně tohoto spojení byla na odpovídající úrovni, tzn. aby ta trať byla modernizována a to nejen na území Plzeňského kraje, ale i na území Horní Falce a dál, protože ta trať vede až do Mnichova,“ poznamenal Pakandl.

Michal Froněk ze Správy železnic proto představil aktuální stav železničního spojení mezi Prahou a Mnichovem na úrovni Česka. Trasa Plzeň – Domažlice – státní hranice s Německem je důležitou spojnicí Plzeňského kraje i celé České republiky s Bavorskem. Zároveň je i součástí významné transevropské dopravní sítě TEN-T. Kvůli svému technickému stavu však tato trať již nevyhovuje současným potřebám a vyžaduje modernizaci. Ta umožní rychlejší spojení s Německem, které je významným obchodním partnerem.

Moderní zabezpečovací systémy a mimoúrovňová křížení přinesou výrazné zvýšení bezpečnosti na trati i v jejím okolí. Zvýší se i traťová třída zatížení, což navýší také kapacitu nákladní přepravy. Trať bude nově elektrizována, což umožní nasazení moderních vlakových souprav, které jsou ekologičtější, tišší a pohodlnější pro cestující. V úsecích novostavby dojde k zvýšení maximální traťové rychlosti až na 200 km/h.

Projekty, jako je tento, jsou pro Českou republiku klíčové, zlepšují pracovní mobilitu a mají pozitivní vliv na rozvoj ekonomiky. Navíc nám umožňují držet krok s rozvojem železniční sítě v sousedních zemích,“ říká Michal Froňek, náměstek ředitele technického úseku Správy železnic – Plzeň.

O stavu plánování rozšíření železnice v severním Bavorsku informoval Michael Engelmann, vedoucí projektů rozšíření železnice v severním Bavorsku Deutche Bahn.  Velkým tématem je také lepší propojení regionů pomocí cyklotras. Plzeňský kraj od roku 2017 investoval do cyklistické infrastruktury přes 268 milionů korun, díky kterým postavil přes 172 km tras a 40 singletracků.

Vytvořili jsme dva dotační programy. Každý rok míří cirka 30 milionů korun na podporu cyklostezek a cyklotras, které patří obcím, jež mohou získat 80 % prostředků. V Individuálních dotacích je pak možné uhradit až sto procent,“ upozornil krajský koordinátor cyklodopravy Vladimír Kroc.

Na představení koncepce cykloturistiky a cyklodopravy Plzeňského kraje navázal Josef Kreitinger, vedoucí oddělení výstavby silnic a mostů Vlády Horní Falce. „Bavorsko posiluje výstavbu cyklotras. Po referendu vznikl závazek a nový zákon, že do roku 2030 bude vybudováno 1530 km cyklotrasa. Chceme tím zvýšit dostupnost obcí na kole. Dotace zpravidla pokrývá 75 %,“ poznamenal Josef Kreitinger, kterého dále doplnil vedoucí oddělení výstavby silnic Státního stavebního úřadu Regensburg Berthold Schneider a vedoucí Státního stavebního úřadu Amberg-Sulzabch Tobias Bäumler. „Cílem je ukázat, kde všude můžeme uzavřít mezery mezi našimi kraji. Jmenovat mohu třeba hraniční přechod Waldmünchen – Lisková, kde by se dalo pokročit v propojení,“ byl konkrétní Berthold Schneider.

 

BIO Mgr. Jana Mertová

Mohlo by vás zajímat

Před 20 lety se bobr evropský vrátil na Šumavu

Správa Národního parku Šumava si již pro tradiční, celoroční téma letos zvolila návraty. V rámci …