České dráhy investují do údržby a servisu vozidel přes 12 miliard korun

Do roku 2031 plánuje největší tuzemský železniční dopravce České dráhy  investovat do rozvoje servisního zázemí přes 12 miliard korun. Více než 6 miliard Kč půjde   do nových opravárenských hal a do jejich zásadních rekonstrukcí. Chystá se výstavba čtyř úplně nových hal údržby a  dalších šest hal se rozšíří a zmodernizuje.

hala Plzeň a dálkově ovládaný posunovací vozík

Více než miliarda korun bude směřovat do výstavby nových hygienických kolejí a zdvoukolejnění spojení Střediska údržby Praha jih se sítí Správy železnic.  Zhruba 3,5 miliardy Kč zamíří do obnovy a zřízení odstavných kolejišť, prohlížecích kanálů, zřízení nového podúrovňového soustruhu na Moravě pro provoz ve východní části republiky, konverze trakce a dalších stavebních úprav ve střediscích údržby po celé České republice. Zhruba 1,5 miliardy Kč pak půjde na pořízení strojních investic, což jsou např. zvedáky, mobilní zvedací plošiny, vysokonapěťové zkušebny, zařízení a sondy defektoskopie atp.

hala v Plzni

„Servis a péče o železniční kolejová vozidla je třetí pilíř našeho podnikání vedle osobní a nákladní dopravy. Naším cílem je zajistit ve spolupráci s vhodnými partnery komplexní péči o naše vozidla a nabídnout provoní údržbu i periodické obnovy také dalším vlastníkům vozidel v Česku a v zahraničí. První zakázky na servisování vozidel v našich provozech už máme. Jsou to například elektrické jednotky Moravia Jihomoravského kraje nebo se staráme o motorové jednotky hned několika dopravců na Liberecku. Tento segment podnikání máme zájem dál rozšiřovat a podporovat, proto chceme investovat do jeho rozvoje do roku 2031 víc než 12 miliard korun,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.   

České dráhy v současnosti provozují zhruba dva tisíce hnacích vozidel a skoro 1 800 osobních vozů. Díky rozsáhlému programu modernizace, který počítá s investicemi v příštích 10 letech v objemu přes 160 miliard Kč, nahradí množství dříve tradičních vozidel nové jednotky. Další desítky až stovky vozidel v osobní i v nákladní dopravě provozují v Česku ostatní dopravci.

Dálkově ovládaný posunovací vozík v plzeňské hale

„Nová vozidla potřebují moderní zázemí pro údržbu. Proto musíme s  obnovou vlaků investovat do servisního zázemí a technologií, které nám umožní naplno využívat výhody jejich konstrukce, jako jsou například výměnný systém komponentů nebo vzdálená diagnostika a přenos dat o závadách mezi vozidly a depem. Musíme se přizpůsobit také jinému charakteru vozidel a organizaci provozu. Jednotlivé vozy nahrazují ucelené jednotky a také při údržbě souprav sestavených z konvenčních vozů se postupně prosazují postupy obvyklé právě pro ucelené jednotky. Budeme stále méně pracovat s jednotlivými vozy, pro které jsme mohli použít původní haly nebo rotundy. Nyní budeme potřebovat více dlouhých průjezdných hal, ve kterých uděláme servisní prohlídky i větší opravy najednou na celé několikavozové jednotce,“ upozorňuje Michal Kraus, místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro servis.

BIO Mgr. Jana Mertová

Mohlo by vás zajímat

Před 20 lety se bobr evropský vrátil na Šumavu

Správa Národního parku Šumava si již pro tradiční, celoroční téma letos zvolila návraty. V rámci …