V Plzni „Očima Franze Kafky: Mezi obrazem a jazykem“

Dvojjazyčná česko-německá výstava nazvaná OČIMA FRANZE KAFKY: MEZI OBRAZEM A JAZYKEM je k vidění v Západočeské galerii v Plzni. Vystaven je pestrý výběr prací autorů, které Kafka buď osobně znal anebo jejich díla prokazatelně obdivoval. Nechybějí ani ukázky filmů, které Kafku zaujaly, podobně jako plakáty a další projevy populární kultury, které na Kafkův zrak dennodenně útočily. 

Franz Kafka

Výstava nezapomíná ani na jeho vlastní kreslířskou tvorbu, která je představena nejen v digitální podobě, ale také jednou originální  kresbou zapůjčenou z Deutsches Literaturarchiv Marbach.  Otevřena je  ve výstavní síni Masné krámy až do 28. října.

Franz Kafka, kresba z černého zápisníku, kolem 1923, Archiv Maxe Broda, Národní knihovna Izraele

Výstava Očima Franze Kafky: Mezi obrazem a jazykem se věnuje vztahu spisovatele Franze Kafky k výtvarnému umění a klade si otázku, nakolik jeho vnímání vizuální kultury ovlivnilo jeho vlastní literární dílo.

V různorodosti obrazů, které Kafku v jeho každodennosti obklopovaly, můžeme vidět paralelu k vícejazyčnosti, charakteristické pro tehdejší Prahu a celý středoevropský prostor. Při průchodu svým městem byl Kafka vystaven změti jazyků – češtiny, němčiny, němčiny židovských intelektuálních vrstev, ,Kuchelböhmisch‘ českých kuchařek a sluhů, pracujících pro německojazyčné rodiny, moderní hebrejštiny spojené se sionistickým hnutím a po roce 1914 také jidiš židovských uprchlíků z východu,“ vysvětluje Marie Rakušanová, ředitelka Ústavu pro dějiny umění FF UK a autorka výstavy.

Západočeská galerie v Plzni

Podobně rozmanité byly také vizuální podněty ovlivňující Kafkovo vnímání. Divák Franz Kafka se zajímal nejen o obrazy vysokého umění, ale také o projevy populární kultury, zahrnující obrázkové časopisy a plakáty, média filmu, fotografie, tance a kabaretu. Nároží městských domů byla pokryta plakáty, v nichž se střetávala estetika historického eklektismu a akademismu se secesním dekorativismem a japonismem přelomu století, a později také s echy kubismu. Na pražských výstavách se Kafka mohl setkat nejen s francouzským impresionismem, postimpresionismem, českým secesním symbolismem a kubismem či severským symbolistním expresionismem, ale také s představiteli salonní malby z center německé říše i s představiteli německo-českého spiritualismu. Znal také tvorbu malířek a sochařek z Prahy, Olomouce, Brna, Vídně, Mnichova a dalších center německojazyčné výtvarné kultury, uplatňujících konformní malířské postupy, ale také reflektujících výtvarné inovace.

BIO Mgr. Jana Mertová

Mohlo by vás zajímat

Před 20 lety se bobr evropský vrátil na Šumavu

Správa Národního parku Šumava si již pro tradiční, celoroční téma letos zvolila návraty. V rámci …