Důvěra spotřebitelů se začátkem roku zvýšila, u podnikatelů klesla

Důvěra v ekonomiku mezi podnikateli se v lednu zvýšila pouze v odvětví stavebnictví (+7,8 bodu). Ve všech ostatních sledovaných odvětví se snížila; v průmyslu o 5,5 bodu, v obchodě o 0,3 bodu a ve vybraných službách o 1,3 bodu.

„Nejvýraznější pokles důvěry podnikatelů v ekonomiku byl v lednu zaznamenán v odvětví průmyslu. Více než třetina podnikatelů se potýká s nedostatečnou poptávkou. Navíc téměř čtvrtinu respondentů, zejména v automobilovém průmyslu, limituje i nedostatek materiálu, uvedl Jiří Obst, vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.

Mezi spotřebiteli se důvěra v ekonomiku meziměsíčně zvýšila a vrátila se na svou listopadovou hodnotu (91,2). Počet respondentů očekávajících zhoršení celkové ekonomické situace v následujících dvanácti měsících se ve srovnání s prosincem výrazně snížil. Snížil se také počet domácností hodnotících svou současnou finanční situaci hůře ve srovnání s předchozími dvanácti měsíci i počet respondentů očekávajících zhoršení své finanční situace v příštích dvanácti měsících. Podíl spotřebitelů, kteří se domnívají, že současná doba není vhodná k pořizování velkých nákupů, se mírně snížil.

„Po dvouměsíčním poklesu se důvěra mezi spotřebiteli zvýšila. Převážná část sledovaných ukazatelů zaznamenala určité meziměsíční zlepšení, přesto ale většina respondentů zůstává v hodnocení klíčových ukazatelů pesimistická,“ sdělila Anastasija Nejasova z oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.

BIO Mgr. Jana Mertová

Mohlo by vás zajímat

Před 20 lety se bobr evropský vrátil na Šumavu

Správa Národního parku Šumava si již pro tradiční, celoroční téma letos zvolila návraty. V rámci …