Mimořádně úspěšné výsledky v prodeji elektronických dálničních známek přinesl loňský rok. Celkově jich bylo prodáno více než 9 milionů, což představuje nárůst o 700 tisíc kusů oproti roku 2023. Hodnota prodaných e-známek přesáhla 7,2 miliardy korun, tedy o 700 milionů korun více než v předchozím roce. Tento výsledek překonal očekávání.
„K nárůstu prodejů přispělo i zavedení jednodenní dálniční známky, kterou si od března zakoupilo více než 1,5 milionu motoristů. Prodeje ostatních krátkodobých známek – třicetidenních a desetidenních – mírně poklesly, což odpovídá předpokladům. Řidiči při jednorázových průjezdech Českem logicky upřednostňovali jednodenní známku,“ říká Jan Paroubek, ředitel státního podniku CENDIS, který systém provozuje.
Prodej ročních e-známek ovlivnila změna cen v březnu 2024, která přišla po 12 letech. Historicky nejvyšší denní prodej byl zaznamenán 29. února 2024, kdy se den před zdražením prodalo více než 219 tisíc e-známek. Mnoho řidičů tehdy nakoupilo roční známku předčasně, a proto na konci roku 2024 novou nepotřebovali. Očekává se, že si ji pořídí opět v únoru nebo březnu. To by vysvětlovalo opticky mírný pokles prodeje ročních e-známek. V březnu byl systém také propojen s Registrem silničních vozidel. Díky tomu e-shop automaticky nabízí druh a cenu známky podle pohonu konkrétního tuzemského vozidla.
Prodeje v roce 2024 ukázaly rostoucí oblibu moderních a pohodlných způsobů nákupu. Prostřednictvím e-shopu edalnice.cz bylo prodáno 8,25 milionu známek, což představuje 91 % z celkového objemu prodaných kusů. Systém je efektivní, bezpečný a šetří motoristům čas. Oceňují především uživatelskou přívětivost státního e-shopu a možnost nákupu kdykoli online bez poplatků. Bezpečné nákupy umožňují také oficiální distributoři jako jsou pobočky České pošty a čerpací stanice RoBiN OIL a EuroOil.