S počátkem roku 2024 zahájili tazatelé ČSÚ další cyklus Výběrového šetření cestovního ruchu (VŠCR), které provádí Český statistický úřad od roku 2003 s cílem zachytit důležité údaje o cestovních zvyklostech obyvatel Česka. Jedinečnost tohoto výzkumu spočívá v tom, že poskytuje řadu informací, které není možné zjistit jiným způsobem.
Předmětem dotazování jsou vícedenní a jednodenní cesty za účelem trávení volného času a za služebním účelem. Tazatelé respondentům pokládají mimo jiné otázky na cíl jejich cesty do zahraničí, počet noclehů, hlavní způsob dopravy a jaký druh ubytování využili. Některé druhy cest se však do výsledků výzkumu nezahrnují. Jde například o cestu obyvatele Prahy do místní ZOO, protože tato osoba přitom neopustí své bydliště (obec). Patří sem i tuzemské cesty, jejichž hlavním účelem je nákup, pokud taková cesta zahrnuje rovněž jinou aktivitu, jakou je třeba návštěva přátel, kina nebo restaurace.
VŠCR mapuje pohyb a zvyklosti Čechů na cestách doma i v zahraničí. „Data mohou přispět k vybudování cyklostezky nebo posílení vlakových či autobusových spojení nejen pro turisty. Uplatní se i v oblasti ochrany životního prostředí, kdy ministerstvům, profesním asociacím nebo odborníkům z akademické sféry pomáhají řešit udržitelnost cestovního ruchu,“ uvádí Pavel Vančura, ředitel odboru statistiky obchodu, dopravy, služeb, cestovního ruchu a životního prostředí ČSÚ.
Cestovního ruchu se každoročně účastní zhruba tři čtvrtiny populace. Nejraději Češi plánují dovolenou v srpnu, naopak nejméně lákavý je pro pobyty listopad. Dlouhodobě převládají tuzemské cesty nad výjezdy do zahraničí. Nejoblíbenějším cílem domácí turistiky zůstává Středočeský a Jihočeský kraj, zejména díky kratším víkendovým cestám. Na zahraniční dovolenou nejčastěji směřujeme do Chorvatska a při krátkodobých cestách na Slovensko.
Výzkum se provádí každý rok v náhodně vybraném vzorku domácností. Ta je na cestovní ruch dotazována celkem čtyřikrát – vždy po čtvrt roce – a rozhovor může být uskutečněn i telefonicky. Z časových a finančních důvodů se nelze ptát všech obyvatel Česka, poměrně spolehlivý obraz však poskytne i dobře zvolený vzorek, který čtvrtletně činí přibližně 6 700 domácností. Šetření je důležité také pro mezinárodní srovnání. Informace o postavení Česka v rámci širšího (evropského) trhu cestovního ruchu pomáhají hledat způsoby zvyšování konkurenceschopnosti naší země jako cílové destinace.