Jak Češi cestují, ukáží i letos získaná statistická data

S počátkem roku 2024 zahájili tazatelé ČSÚ další cyklus Výběrového šetření cestovního ruchu (VŠCR), které provádí Český statistický úřad od roku 2003 s cílem zachytit důležité údaje o cestovních zvyklostech obyvatel Česka. Jedinečnost tohoto výzkumu spočívá v tom, že poskytuje řadu informací, které není možné zjistit jiným způsobem.

 Předmětem dotazování jsou vícedenní a jednodenní cesty za účelem trávení volného času a za služebním účelem. Tazatelé respondentům pokládají mimo jiné otázky na cíl jejich cesty do zahraničí, počet noclehů, hlavní způsob dopravy a jaký druh ubytování využili. Některé druhy cest se však do výsledků výzkumu nezahrnují. Jde například o cestu obyvatele Prahy do místní ZOO, protože tato osoba přitom neopustí své bydliště (obec). Patří sem i tuzemské cesty, jejichž hlavním účelem je nákup, pokud taková cesta zahrnuje rovněž jinou aktivitu, jakou je třeba návštěva přátel, kina nebo restaurace.

VŠCR mapuje pohyb a zvyklosti Čechů na cestách doma i v zahraničí. „Data mohou přispět k vybudování cyklostezky nebo posílení vlakových či autobusových spojení nejen pro turisty. Uplatní se i v oblasti ochrany životního prostředí, kdy ministerstvům, profesním asociacím nebo odborníkům z akademické sféry pomáhají řešit udržitelnost cestovního ruchu,“ uvádí Pavel Vančura, ředitel odboru statistiky obchodu, dopravy, služeb, cestovního ruchu a životního prostředí ČSÚ.

Cestovního ruchu se každoročně účastní zhruba tři čtvrtiny populace. Nejraději Češi plánují dovolenou v srpnu, naopak nejméně lákavý je pro pobyty listopad. Dlouhodobě převládají tuzemské cesty nad výjezdy do zahraničí. Nejoblíbenějším cílem domácí turistiky zůstává Středočeský a Jihočeský kraj, zejména díky kratším víkendovým cestám. Na zahraniční dovolenou nejčastěji směřujeme do Chorvatska a při krátkodobých cestách na Slovensko.

Výzkum se provádí každý rok v náhodně vybraném vzorku domácností. Ta je na cestovní ruch dotazována celkem čtyřikrát – vždy po čtvrt roce – a rozhovor může být uskutečněn i telefonicky. Z časových a finančních důvodů se nelze ptát všech obyvatel Česka, poměrně spolehlivý obraz však poskytne i dobře zvolený vzorek, který čtvrtletně činí přibližně 6 700 domácností. Šetření je důležité také pro mezinárodní srovnání. Informace o postavení Česka v rámci širšího (evropského) trhu cestovního ruchu pomáhají hledat způsoby zvyšování konkurenceschopnosti naší země jako cílové destinace.

BIO Mgr. Jana Mertová

Mohlo by vás zajímat

Před 20 lety se bobr evropský vrátil na Šumavu

Správa Národního parku Šumava si již pro tradiční, celoroční téma letos zvolila návraty. V rámci …