Kraj má aktualizovanou koncepci cykloturistiky a cyklodopravy

Schválením Aktualizace koncepce cykloturistiky a cyklodopravy  v Plzeňském kraji dojde k zjednodušení, zpřehlednění a zlepšení logické a dopravní struktury páteřní sítě tras a vzniku sítě cyklotras, které budou nedílnou součástí dopravního systému.

Plzeňský kraj měl zpracovanou koncepci jako krátkodobé řešení k rozvoji cykloturistiky a cyklodopravy pro roky 2013 – 2015. Od roku 2015 nebyl schválen žádný jiný koncepční dokument, který by uvedenou problematiku řešil. Odbor dopravy a silničního hospodářství v roce 2018 proto  analyzoval stav cyklostezek a cyklotras v kraji.

cyklostezka EuroVelo 13 – 1

„Provedenou analýzou nashromážděných projektových podkladů a stavu výstavby bylo zjištěno, že původní koncepce rozdělila cyklotrasy v souladu s Národní strategií cyklodopravy na mezinárodní dálkové cyklotrasy, nadregionální dálkové cyklotrasy, regionální významné cyklotrasy a regionální cyklotrasy. Ty však na všech úrovních byly řešeny pouze ideově ve smyslu směrového vedení. Trasované byly takřka výhradně po silnicích I., II. a III. tříd. Hlavním parametrem stanovení jejich vedení nebyla dopravní, ale turistická hlediska,“ vysvětluje náměstek hejtmanky pro dopravu Pavel Čížek.

Důraz pro vytvoření koncepce byl kladen na zjednodušení, zpřehlednění a zlepšení logické a dopravní struktury páteřní sítě tras a praktickou využitelnost koncepce a na její soulad s navazujícími koncepčními dokumenty.

Ilustrační foto

„Při stanovení ideového vedení regionálních významných cyklotras jsme rozhodli, že vzniknou dva okruhy regionálních významných cyklotras a to Plzeňský okruh, který vznikne optimalizací současné cyklotrasy CT2151 a Vnitřní krajský okruh, který vznikne optimalizací současné cyklotrasy CT352,“ uvádí Pavel Čížek.

Cílem aktualizované koncepce je vznik sítě cyklotras, které budou nedílnou součástí dopravního systému. Koncepce řeší provázanost místních, regionálních a nadregionálních cyklistických tras tak, aby cyklodoprava byla bezpečnější – ať již slouží rekreaci nebo cestám za každodenními potřebami lidí.

Dálkové cyklotrasy jsou rozděleny do tří úrovní. Mezinárodní cyklotrasy Eurovelo č. 4, Eurovelo č. 13, CS 3 a CS 37 vedou cyklistickou dopravu z Plzně do Prahy, z Německa ke Středozemnímu moři nebo z Čech do Francie. Nadregionální cyklotrasy vedou z krajské metropole tak, aby spojovaly jednotlivá krajská města nebo významná města Plzeňského kraje. Jedná se o CS 31 Plzeň – Nepomuk – Jihočeský kraj, CS 35 Plzeň –  Kralovice – Karlovarský kraj a CS 38 Plzeň – Klatovy – EV13.

Další nadregionální cyklotrasy rozvíjejí Mezinárodní dálkové cyklotrasy nebo jsou turisticky významné. Jedná se o trasy Stříbro – Karlovarský kraj, Magistrála Český les, Otavská cyklotrasa a o Brdskou magistrálu.

Poslední úrovní cyklotras, které koncepce řeší, jsou regionální cyklotrasy, které ve dvou okruzích propojí cyklotrasy vyšší úrovně. Prvním je Plzeňský okruh a druhým Vnitřní krajský okruh.

V koncepci jsou stanoveny také koridory pro cyklistickou dopravu v okolí významných městských aglomerací, které nejsou řešeny v rámci jednotlivých cyklotras, ale pro jejich existenci jsou významné dopravní požadavky. Jedná se o aglomeraci Tlučná, Vejprnice, Nýřany, aglomeraci Kralovice – Kožlany a aglomeraci Domažlice – Kdyně.

BIO Mgr. Jana Mertová

Mohlo by vás zajímat

Plzeňská ZOO hlásí – medvědi jsou vzhůru, můžete je vidět!

Medvědi nezklamali a bezprostředně před MDŽ se probudili. V těchto dnech vyrážejí na první krátké …