Na koleje vyrážejí parní lokomotivy i táborská Bobinka

O tomto víkendu odstartuje naplno letošní sezónu ČD Nostalgie. Během turistické sezóny se uskuteční řada jízd s historickými parními, motorovými i elektrickými lokomotivami a starými vagóny. U těch nejstarších se svezete jako vaše babičky a dědečkové na dřevěných lavicích. O tomto víkendu vyrazí nostalgické vlaky hned na třech tratích.

Železniční muzeum v Lužné u Rakovníka vypraví nostalgický vlak v sobotu 13. června z Lužné u Rakovníka přes Rakovník a Křivoklát do Berouna a zpět pod mottem „Parním vlakem z muzea k Berounce“. Vlak vyjede z Lužné v 11:50 a z Rakovníka ve 12:25. Na trase zastaví ve většině stanic a do Berouna přijede ve 13:42. Zpáteční odjezd z Berouna je naplánovaný na 15:29, do Rakovníka vlak dorazí v 17:00 a v Lužné ukončí svou jízdu v 17:12.

V čele nostalgického vlaku se objeví lokomotiva 534.0323 přezdívaná pro své velké topeniště jako „Kremák“. Velké topeniště a kotel byl její výhodou při dopravě nákladních vlaků, pro které byl tento typ lokomotivy v roce 1923 zkonstruován. Naše lokomotiva však pochází až z poválečné výroby v letech 1945 až 1947, kdy lokomotivky Škoda a ČKD vyráběly vylepšený typ označovaný jako 534.03. Lokomotiva dosahuje maximální rychlost 60 km/h a její výkon je skoro 1 800 koňských sil. Souprava bude sestavena z historických osobních vagónů z 50. let minulého století.

Na neděli 14. června jsou pak připraveny vyhlídkové jízdy z muzea v Lužné u Rakovníka do Krupé.

Návrat Bobinky na Bechyňku

Bobinka

V Jihočeském kraji startuje nostalgická sezóna v sobotu 13. června a v neděli 14. června nasazením historické elektrické lokomotivy E 422.003 přezdívané „Bobinka“ na vybrané pravidelné osobní vlaky na první elektrifikované trati ve střední Evropě z Tábora do Bechyně, kterou vybudoval významný český elektrotechnik František Křižík. V době od 10:00 do 14:30 bude navíc v Bechyni remíza s modelovým kolejištěm.

Bobinka“ byla vyrobena v polovině 50. let minulého století v lokomotivce Škoda, která tehdy nesla název Závody V. I. Lenina. Je určena pro u nás neobvyklou trakční soustavu 1 500 V, její rychlost je 50 km/h a výkon je necelých 500 koňských sil. Na Bechyňce jezdí se soupravou historických předválečných vozů německého původu. Jízdy „Bobinky“ na pravidelných vlacích se budou opakovat o sobotách a nedělích po celou turistickou sezónu. Ve vlacích platí běžný tarif Českých drah.

Hrbatou a Semmeringem

Do Prahy se vrací její slavná parní lokomotiva 434.2186 „Čtyřkolák“, která si zahrála také v mnoha českých a zahraničních filmech. K železnici v Praze patří stejně jako Karlův most k Praze. Po tříleté opravě se lokomotiva znovu vrací do provozu. O nadcházejícím víkendu v sobotu a v neděli poveze historický vlak po tratích, kterým se přezdívá „Pražský Semmering“ a „Hrbatá“. Jedná se o okruh z pražského Smíchova Prokopským údolím do Rudné u Prahy, Hostivice a zpět na Smíchov. Vlak pojmenovaný „Párou Prahou“ pojede dvakrát denně.

Lokomotiva 434.2186 patří k našim nejstarším provozním strojům. Byla vyrobena v roce 1917 a vlaky tak tahá už více než 100 let. Její maximální rychlost je 60 km/h a výkon je přibližně 1 400 koňských sil. Souprava bude sestavena z historických dřevěných vagónů, kde se sedí na obyčejných dřevěných lavicích.

BIO Mgr. Jana Mertová

Mohlo by vás zajímat

Před 20 lety se bobr evropský vrátil na Šumavu

Správa Národního parku Šumava si již pro tradiční, celoroční téma letos zvolila návraty. V rámci …