Nechceme tlačit cenu na minimum na úkor kvality

SPAK Foods  patří mezi velmi úspěšné potravinářské firmy, která vyrábí v Sušici na Klatovsku od roku 1990 kečupy, hořčice, dressingy a další produkty. V bývalém Československu byl SPAK vůbec prvním zahraničním investorem. Od té doby si značka s rodinnou tradicí sahající až do roku 1935 našla cestu jak do českých obchodů a domácností, tak na zahraniční trhy. Jak se firmě vede v současnosti, o tom si povídáme s jednatelem a výkonným ředitelem Mgr. Tomáše Froydu, který v potravinářství působí déle než 20 let.  

Jak reaguje firma na vývoj zaměstnanosti na Klatovsku? Zvláště na Sušicku nebývala situace právě nejlepší.

Momentálně se potýkáme spíše s opačným problémem – v poslední době je těžké sehnat zaměstnance, zejména se to týká pracovních míst ve výrobě. Souvisí to se všeobecně nízkou nezaměstnaností v regionu. Velice rádi bychom zaměstnávali osoby žijící v Sušici a okolí, ale v této situaci nám nezbývá než se poohlížet i v jiných regionech.  Na druhé straně velmi oceňujeme skutečnost, že více než 65 % našich zaměstnanců u nás pracuje déle než 10 let. Této věrnosti si velmi vážíme. 

Svého času býval SPAK velmi populární, nyní má ale velké konkurenty v zahraniční produkci…

Ano, je pravda, že začátkem 90. let byl SPAK jednou z prvních značek, která na český trh uvedla kvalitní kečupy a dresinky na jogurtovém základě. Později přišly velcí nadnárodní konkurenti, kteří trh samozřejmě hodně změnily. Od té doby naše značka ušla velký kus cesty, přesto je ale stále rodinnou firmou s výrazným podílem na trhu. Zejména v kategorii dresingů si udržujeme druhý největší podíl na trhu, stejně tak u kečupů je náš tržní podíl mezi top 5 výrobci.

Díky flexibilní výrobní technologii dokážeme flexibilně reagovat na aktuální poptávku zákazníků týkající se chuti a trendů v gastronomii. Loni jsme tak například uvedli na trh speciální řadu produktů pro vegany. 

Zdá se mi, že v některých řetězcích je značku SPAK málo vidět. Je to jenom zdání?

Značka SPAK je zastoupena v téměř všech maloobchodních a velkoobchodní řetězcích v ČR. Na druhou stranu tvoří velkou část naší produkce vývoz, kam putuje zhruba 60 % a výroba privátních značek pro řetězce jak v ČR, tak v zahraničí. S našimi produkty se tak potkáváte, aniž byste to pokaždé poznali z balení. 

Máte nějaké srovnání o tom, jak si vede SPAK na trhu co do kvality?

Kvalita je pro nás zcela zásadní a je jí podřízen celý výrobního proces od výběru surovin až po doručení k zákazníkovi. Pečlivě vybíráme ty nejlepší dodavatele, kteří jsou nám schopni zajistit ty nejlepší vstupní suroviny. Do kečupů SPAK tak například používáme výhradně rajčatový protlak z italských rajčat, který dovážíme přímo z Itálie. Pouze z nejlepších surovin může vzniknout kvalitní a především chutný produkt a toho se držíme v celém procesu výroby. Naše kečupy se na trhu řadí k těm s nejvyšším podílem rajčat, což se projevuje v jejich chuti. Ta není na rozdíl od některé konkurence sladká, ale spíše výrazná a kyselejší – tak jako rajčata. 

Jak dalece ovlivňují potravinářské výrobní technologie výslednou kvalitu výrobků?

Výrobní technologie (spolu se surovinami) výslednou kvalitu výrobku ovlivňují výrazně. Proto také výrobní technologii neustále modernizujeme a zdokonalujeme. Nicméně velmi důležitou součástí výroby jsou také naši zaměstnanci, kteří svými zkušenosti a svou chutí dokáží zkombinovat jednotlivé složky originálních původních receptur tak, aby vznikl dokonalý produkt. 

Reaguje firma SPAK aktivně i na trendy v potravinářství?

Pokud daný trend vyhodnotíme jako zajímavý, umíme na něj relativně rychle reagovat. Sami si díky našemu zkušenému česko-rakouskému týmu vyvineme vlastní recepturu, která se několikrát testuje, než se vůbec dostane k zákazníkovi. A díky zmiňované flexibilní výrobní technologii dokážeme nový produkt rychle uvést na trh. Tak například v nedávné době vznikla řada produktů pro vegany či produkty v menším balení pro osoby, které žijí tzv. single. 

Zájem a chování spotřebitelů je hodně závislé i na ceně produktů. Jak to vnímá SPAK?

Ano, samozřejmě vnímáme, že je velký tlak na cenu. Ale naší filozofií je, že pokud si chceme udržet vysokou kvalitu produktů a jejich chuť, nelze cenu tlačit na minimum.

BIO Martin Myška

Mohlo by vás zajímat

Návštěva z Galaxie přilákala na velkolepou show tisíce lidí

Tisíce lidí přišly  na náměstí Republiky pozdravit otce Vektora a jeho dceru Miu, kteří  si …