Nejnáročnější dopravní stavba v Plzni začala sloužit řidičům

Od dnešní půlnoci začali řidiči v Plzni poprvé projíždět po dlouho očekávaném Západním okruhu. Pro automobilovou dopravu se tak otevřelo propojení největšího městského sídliště na Severním předměstí s průmyslovou zónou na Borských polích, což ulehčí dopravně přetíženému středu města.  

U slavnostního přestřižení pásky  byli ministr Ivan Bartoš a hejtman Rudolf Špoták

 „Západní okruh, respektive jeho II. etapa dlouhá 3,5 km, byla co do rozsahu a počtu stavebních objektů pro nás největší a nejnáročnější dopravní stavbou jak z hlediska finančního, tak stavebně technického.  Význam okruhu je pro plzeňskou aglomeraci zcela zásadní. Propojí nejrozsáhlejší průmyslovou zónu s největšími sídlišti v Plzni a umožní rychlejší spojení od dálnice D5 směrem na Karlovy Vary,“ uvedl hejtman Plzeňského kraje Rudolf Špoták.

Nově vybudovaný úsek Křimická – Karlovarská navazuje na I. etapu (Domažlická – Křimická) mimoúrovňovou křižovatkou na Chebské ulici v Plzni – Křimicích a ukončen je nově vybudovanou tzv. „turbo“ okružní křižovatkou „U Globusu“. Jeho součástí je estakáda přes celé záplavové území řeky Mže v délce 1,2 km, čtyři mosty a tři biokoridory, které jsou situovány do zářezu původního terénu a přemosťují hlavní trasu. Jde o jednopolové přesypané železobetonové mostní konstrukce obloukového tvaru. Konstrukce mostů jsou navrženy jako monolitické, železobetonové, betonované na pevné skruži. Výšky kleneb ve vrcholu budou až 7,58 m nad niveletou vozovky.

Příprava stavby byla velmi náročná. Předcházela jí složitá jednání s vlastníky pozemků, vybudování přeložek mnoha sítí, koordinace s Vodárnou Plzeň i ČEZ.

Velkým úspěchem bylo, že se kraji podařilo dosáhnout na vyšší financování z peněz Evropské unie. Oproti původnímu předpokladu a jistotě 1,240 mil. Kč z programu ITI byla dotace programu IROP o téměř 300 mil. Kč vyšší, než se původně předpokládalo. Bez pomoci Evropské unie by Plzeňský kraj nemohl tuto investici realizovat. Dotace EU činí 1,541 mld. Kč. Díky tomu činí finanční podíl kraje na stavebních nákladech pouze 303 mil. Kč,“ připomíná náměstek hejtmana pro oblast dopravy Pavel Čížek, který zároveň poděkoval za velmi dobrou spolupráci spoluinvestoru,  tj. městu Plzni, a ocenil jeho společné úsilí dokončit stavbu  v termínu.

Podle jeho vyjádření   naváže na dokončený úsek a otevření estakády pro řidiče v nejbližších dvou letech ještě úprava  kruhového objezdu u Makra na Borských polích. Rekonstrukci objezdu bude provádět Ředitelství silnic a dálnic – oblastní ředitelství v Plzni.

BIO Mgr. Jana Mertová

Mohlo by vás zajímat

Před 20 lety se bobr evropský vrátil na Šumavu

Správa Národního parku Šumava si již pro tradiční, celoroční téma letos zvolila návraty. V rámci …