Nová tramvajová trať vede až k Západočeské univerzitě na Borech

Právě dnes, v pondělí 16. prosince, se cestující poprvé svezou tramvají k Západočeské univerzitě na Borských polích. Plzeň vybudovala novou tramvajovou trať od křižovatky Klatovská – Kaplířova – U Borského parku po ulici U Letiště, včetně přemostění silnice I/27. Akce za 616 milionů korun s DPH získala podporu z Evropské unie prostřednictvím nástroje ITI Plzeňské metropolitní oblasti, a to ve výši 355 milionů korun. Kolaudace je plánována na listopad 2020, do té doby budou jezdit tramvaje po nové trati ve zkušebním provozu.  Součástí stavby je i vybudování nového terminálu městské hromadné dopravy a veřejné linkové dopravy Plzeňska v Dobřanské ulici. 

Prodloužili jsme pro naše město zcela klíčovou tramvajovou trať. Nyní vede k areálu Západočeské univerzity a městskému industriálnímu parku Borská pole. Díky tomu odbouráme dopravní bariéry pro tyto oblasti a zajistíme dostatečné kapacitní napojení území, jež v uplynulých letech dosáhlo největší koncentrace ekonomických i vzdělávacích aktivit v rámci Plzně. Dosud obsluhovaly Borská pole pouze autobusy a jedna linka trolejbusu. Nyní už nebudou muset lidé při cestách z centra přestupovat,“ uvedl primátor města Plzně Martin Baxa.

Trať měří 1,3 kilometru a v ulici U Letiště je její součástí také točka tramvají. V rámci stavby jsme se museli vypořádat i s novým mostem přes silnici I/27, tedy přes dálniční přivaděč. Most váží 350 tun, jeho délka je 38 metrů, výška necelých osm metrů. Součástí stavby tramvajové trati je vybudování nového přestupního uzlu Kaplířova – Dobřanská, který bude sloužit pro městskou hromadnou dopravu Plzně a veřejnou linkovou dopravu Plzeňska. Pro město Plzeň je tento přestupní uzel klíčový, umožní cestujícím přestup z příměstských autobusových linek z Přešticka a Nýřanska na linky městské hromadné dopravy v Plzni. Náklady na stavbu si vyžádají 63 milionů korun včetně DPH, z toho dotace z Integrovaného regionálního operačního programu přes ITI činila 38,7 milionu korun.  Součástí projektu je i nové parkoviště v objektu bývalých kasáren u budovy úřadu práce pro 69 vozů, čtyři stání jsou vyhrazena pro invalidy. Druhá parkovací plocha byla vybudována u obytného domu na kraji Kaplířovy s kapacitou devíti míst, s jedním vyhrazeným stáním pro invalidy.  

Současně se zprovozněním tramvajové trati na Borská pole došlo od neděle 15. prosince ke zprůjezdnění Kaplířovy ulice pro individuální automobilovou dopravu. V provozu ji bude možno využívat do neděle 16. února 2020, a to z důvodu přerušení stavebních prací v rámci zimní přestávky. V případě nepříznivých klimatických podmínek v polovině února bude termín uzavření Kaplířovy ulice upřesněn. Poté se Kaplířova ulice včetně křižovatky Klatovská – U Borského parku kompletně otevře v průběhu měsíce května 2020. Plzeň projekt a stavbu připravovala několik volebních období, do získání pozemků pro stavbu tramvajové trati dala kolem 170 milionů korun.

BIO Mgr. Jana Mertová

Mohlo by vás zajímat

Před 20 lety se bobr evropský vrátil na Šumavu

Správa Národního parku Šumava si již pro tradiční, celoroční téma letos zvolila návraty. V rámci …