Od vajec slepic z klecí dávají ruce pryč Hamé, Vitana i další firmy

Společnost Orkla Foods Česko a Slovensko se odklání od vajec z klecových chovů. Klecová vejce tak nejpozději od roku 2025 nebudou obsahovat výrobky velmi známých a oblíbených značek, jakými jsou Hamé, Vitana nebo Simply Fresh. Závazek společnosti se vztahuje i na sortiment Orkla Food Ingredients Česko, která nabízí zboží pro koncové zákazníky, ale i zboží pro další průmyslové zpracování, třeba vaječnou melanž a další vaječné produkty. I tyto vaječné výrobky budou od roku 2025 bezklecové.

Od klecových vajec se po zveřejnění záběrů z tohoto způsobu chovu už v polovině roku 2018 distancovaly řetězce supermarketů působících v Česku závazkem, že nejpozději do roku 2025 jejich prodej ukončí. K supermarketům se začaly přidávat i restaurace, hotelové řetězce, kavárny, školní jídelny a další veřejné instituce, pekárny, ale také potravinářské firmy. V posledních dnech se k bezklecovému trendu přidala i společnost Orkla, která vyrábí v Česku oblíbené produkty pod značkami Hamé a Vitana.

Orkla Foods Česko a Slovensko, v souladu se strategií udržitelnosti mateřské společnosti Orkla, se zavazuje ve své výrobě nepoužívat klecová vejce nejpozději od roku 2025,“ potvrzuje platnost tohoto rozhodnutí komunikační konzultant společnosti Orkla Foods Česko a Slovensko Milan Linka.

Klecový chov slepic, foto Shutterstock

V praxi to znamená, že bagety, sendviče, saláty, sušenky nebo tatarské omáčky a majonézy od značek Hamé, Vitana, Chef Club nebo Simply Fresh nebudou nejpozději od roku 2025 obsahovat klecová vejce. Dokonce i vaječná melanž a další vaječné produkty od společnosti Orkla budou od tohoto data bezklecové. Odpadá tak i poslední argument některých firem a politiků, tedy že nebudou dodavatelé bezklecových vaječných produktů a že se do České republiky bude muset vozit vaječná hmota ze zahraničních klecových chovů.

Firmy nechtějí podporovat krutost klecových chovů a dobře vědí proč. Nepřejí si to totiž ani jejich zákazníci. Vždyť 78 % Čechů se v letošním průzkumu vyslovilo pro zákaz klecových chovů slepic a pouze 5 % lidí by volilo raději polské klecové vejce před o něco dražším českým z alternativního chovu,“ komentuje závazky společností předseda spolku OBRAZ – Obránci zvířat Marek Voršilka.

I firmy, které již své závazky zveřejnily v minulosti, se snaží dělat v otázce klecových vajec pokroky. Například obchodní řetězce Billa a PENNY Market uspíšily dodržení svého závazku a klecová vejce přestanou nabízet už na konci roku 2023.

Vejce z klecových chovů už u nás zákazníci v současné době v rámci standardní nabídky nekoupí a jejich prodej i v rámci akčních nabídek ukončíme o rok dříve, než jsme se původně zavázali, a to již na konci roku 2023,“ říká Tomáš Kubík, tiskový mluvčí PENNY Market.

Poslanci uprostřed září schválili zákaz klecového chovu od roku 2027. Tento návrh nyní putuje do Senátu, kde se o něm bude jednat 4. listopadu.

BIO Mgr. Jana Mertová

Mohlo by vás zajímat

Před 20 lety se bobr evropský vrátil na Šumavu

Správa Národního parku Šumava si již pro tradiční, celoroční téma letos zvolila návraty. V rámci …