V České republice bylo v lednu zahájeno očkování proti covid-19. Jednotlivá města se snaží různým způsobem zapojit a pomoci. S řadou vlastních řešení přišla například Plzeň, ve které žije přes 170 tisíc lidí. Co vše dělá město pro své občany, vysvětluje primátor Martin Baxa.

Pane primátore, jak se k očkování stavíte v Plzni a co děláte nad rámec vládních doporučení a strategie? Jak ta pomoc konkrétně vypadá?
Už 18. ledna jsme spolu s Mezigeneračním a dobrovolnickým centrem TOTEM spustili vlastní systém pomoci seniorům s registrací na očkování proti covid-19. Zřídili jsme telefonní centrum, v něm na čísle 374 780 960 vyplňují pracovníci a dobrovolníci spolu s volajícím seniorem registrační formulář. Lidé mohou telefonovat každý den od pondělí do pátku, v čase od 9 do 15 hodin. Pokud senior nechce vyplňovat formulář přes telefon, domluví se na daném telefonním čísle 374 780 960 a dobrovolník za ním poté přijde přímo domů, prokáže se průkazkou TOTEMu. Senioři si také mohou přijít zařídit registraci osobně na některá z připravených kontaktních míst. Zavolat na TOTEM mohou i občané z Plzeňského kraje mimo Plzeň, pro ně je číslo 374 721 689.
Co senioři, kteří jsou osamělí a bojí se sami vydat na očkování?
Kromě telefonního centra jsme s TOTEMem a městskými obvody také připravili podporu těchto seniorů. Pokud o to senior na telefonním čísle 374 780 960 požádá, dobrovolník z TOTEMu ho doprovodí přímo do očkovacího centra.
Řada občanů se nachází v domovech seniorů a podobných zařízení. Jak u nich probíhá očkování?
Tuto skupinu obyvatel se již podařilo naočkovat z téměř 100 procent. Jsem rád a děkuji hejtmance Plzeňského kraje Iloně Mauritzové, že vyslyšela moji prosbu, aby bylo rychle zajištěno očkování právě v plzeňských pobytových zařízeních sociálních služeb. Už v polovině ledna tak měla většina pobytových a pečovatelských zařízení v Plzni naočkované své klienty a zaměstnance první dávkou. Očkování přímo v zařízeních zajistila EUC Klinika Plzeň. Věřím, že se díky očkování výrazně uleví všem zařízením. Ten tlak, jemuž čelí od jara loňského roku personál i samotní senioři, je enormní a už nadále jen těžko udržitelný.