Členové Umělecké rady Divadla Josefa Kajetána Tyla v Plzni společně se zástupci města a kraje se seznámili s činností divadla v roce 2018 a vyhodnotili dosažené umělecké a hospodářské výsledky. Rok 2018 byl pro Divadlo Josefa Kajetána Tyla přínosný, podařilo se naplnit všechny stanovené ukazatele pro toto období a v určitých směrech je i překročit.
Ředitel DJKT Martin Otava spolu s ostatními členy vedení informoval o hospodářském i uměleckém dění v organizaci. Divadlo v uplynulém roce uvedlo 25 premiér a 2 náročné open air produkce, nabídlo 62 titulů, odehrálo 619 představení a podniklo 22 tuzemských a 4 zahraniční zájezdy. Divadlo celkem navštívilo 174 838 diváků, z toho 67 805 předplatitelů, průměrná návštěvnost dosáhla skvělých 85,86 %. Předplatné si zakoupilo 10 224 diváků, čímž se opět podařilo překročit pověstnou hranici deseti tisíc. Nutno dodat, že stav prodaných abonentek pro rok 2019 ke dni 30. dubnu je 10 224, přičemž prodej ještě není ukončen. „Tyto úspěchy jsou podmíněné kvalitní prací umělců, pracovníků umělecko-technického provozu, pracovníků divadelních dílen a administrativních pracovníků. Podstatnou roli hraje i spolupráce s orgány a odbornými útvary zřizovatele a řadou veřejných i soukromých institucí a organizací z města Plzně i celého regionu,“ komentuje výsledky divadla ředitel Martin Otava. Divadlo v roce 2018 dosáhlo 21,53 % soběstačnosti. Jedná se o mírný pokles oproti minulému roku způsobený růstem mezd, jejichž výše ale stále ještě není optimální.
Činohra
Činohra v roce 2018 uvedla osm premiér a dostála svému závazku nabízet vhodné tituly pro co nejširší spektrum diváků. „Pro takzvaně náročnější publikum byla určena světová premiéra dramatizace oceňovaného románu Allana Hollinghursta Linie krásy, citlivé rodinné drama Jenom konec světa a hororový melodram Modrovous, který si i přes svou specifickou formu nalezl široké publikum,“ dodává k volbě repertoáru Natália Deáková. Milovníci historie ocenili Tylovo nejslavnější drama Drahomíra a její synové a inscenované čtení na Malé scéně pod názvem V žen Karla IV. Jeden z nejvyhledávanějších současných režisérů, Martin Čičvák, nastudoval s plzeňskou činohrou Molièrovo mistrovské dílo Tartuffe a pro odlehčení byla na Nové scéně uvedena komedie Antonína Procházky Zácpa. Soubor činohry neopomněl ani nejmenší diváky. Pro ně byla určena premiéra pohádky Povídání o pejskovi a kočičce, která ale z důvodu zranění jednoho z herců, musela být přesunuta z prosince 2018 na leden roku 2019. V průběhu roku byla oznámena změna ve vedení činoherního souboru, od srpna 2019 nahradí ve funkci stávající šéfku Natálii Deákovou herečka Apolena Veldová.
Opera
Opera DJKT připravila v uplynulém roce výjimečnou nabídku šesti nových a jednoho obnoveného titulu, jež přinesly divákům hluboký umělecký prožitek. Diváci tak mohli vidět na Nové scéně velkou francouzskou operu – Thomasova Hamleta, na Malé scéně půvabnou operetu Okouzlující slečna a obnovenou premiéru Zápisník zmizelého o životě Leoše Janáčka. Nesmírně poutavým titulem byla Nevěsta messinská, jež je některými odborníky považována za nejlepší české dramatické dílo vůbec. Událostí operní sezóny vysoce převyšující běžnou úroveň oblastního divadla se stala premiéra nejstarší dochované opery, Monteverdiho Orfea. „Toto dílo jsme nastudovali v originální verzi s autentickým raně barokním orchestrem a krátce po premiéře jsme měli tu čest otevřít po šestileté rekonstrukci nádherný Markraběcí operní dům v rámci prestižního festivalu Musica Bayreuth,“ připomíná šéf opery Tomáš Pilař. V druhé polovině roku byla uvedena slavná Verdiho opera Nabucco a pro dětského diváka zkrácená verze Smetanovy Prodané nevěsty. Stěžejními projekty souboru opery byly Noc s operou v Lochotínském amfiteátru a Prodaná nevěsta open air na náměstí Republiky.
Muzikál
Soubor muzikálu během roku 2018 nastudoval šest špičkových titulů světového i domácího repertoáru. „Nesmírně náročný Sweeney Todd s excelentními výkony Jozefa Hruškociho a Stanislavy Topinkové Fořtové, který v anketě internetového portálu i-divadlo zabodoval ve všech kategoriích, legendární klasika Šumař na střeše, veleúspěšný komediální muzikál Donaha!, Duch (Ghost The Musical), jenž vznikl v koprodukci s Hudebním divadlem Karlín, a Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť se zařadili mezi špičky repertoáru divadla a pravidelně vyprodávají celá hlediště,“ podotýká šéf souboru muzikálu Lumír Olšovský. Pro nejmenší diváky byla určena divadelní adaptace známé televizní pohádky Co takhle svatba, princi?, na jejíž přípravě se podíleli mladí členové muzikálového souboru. Novinkou uplynulého roku bylo uvedení mimořádně úspěšných Muzikálových matiné, ve kterých se postupně představili přední sólisté souboru.
Balet
Soubor baletu vytvořil v uplynulém roce čtyři původní inscenace. Na začátku roku to bylo svérázné přetlumočení Kafkova nejznámějšího příběhu Proměna choreografickým uskupením DekkaDancers, jež se prosadilo u veřejnosti i kritiky svým osobitým humorem. Březnová premiéra baletu Chaplin s choreografií šéfa baletu Jiřího Pokorného přinesla sólistům Richardu Ševčíkovi a Karlu Audymu mimořádnou příležitost zúročit svou techniku i taneční zkušenosti. „Pro děti vznikl interaktivní pořad U nás to baLETÍ a celý rok 2018 jsme završili nastudováním baletu Zkrocení zlé ženy choreografky Aleny Peškové s využitím původní hudby skladatele Jana Kučery,“ doplňuje Jiří Pokorný. Podzim roku 2018 byl ve znamení VI. Mezinárodní baletní soutěže, kde sólista Gaëtan Pires získal 1. místo v kategorii A – muži a stážistka Aoi Hokamu 3. místo v kategorii A – ženy, a historicky prvního setkání baletních hvězd při příležitosti oslav výročí republiky – Balet tančí republice. Soubor baletu také pokračuje v pravidelných Baletních ateliérech s interaktivním zapojením diváků.