Rekonstruovaná výpravní budova Hlavní nádraží slouží cestujícím

Památkově chráněná budova plzeňského hlavního nádraží se po náročné rekonstrukci otevře už dnes pro veřejnost. Stavba zahrnovala celkovou obnovu střechy, fasády a interiérů. Současně došlo ke zkvalitnění služeb pro cestující a zvýšení jejich komfortu, a to i díky vybudování bezbariérového přístupu. Aktuální celkové náklady dosahují miliardy korun. Do konce ledna budou probíhat dokončovací práce ve veřejných prostorách, celá stavba pak skončí v závěru března. 

V uplynulých letech prošlo modernizací rozsáhlé kolejiště plzeňského hlavního nádraží. Na jaře roku 2021 na ni navázala celková rekonstrukce budovy.

Tuto nepřehlédnutelnou stavbu můžeme označit jako srdce celé stanice, a to nejen s ohledem na její polohu prakticky uprostřed kolejiště. Cestujícím slouží už více než jedno století, proto si celkovou obnovu zasloužila. Západočeská metropole nyní díky Správě železnic získala další dominantu, na kterou mohou být Plzeňané právem hrdí,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Celý objekt dostal novou střechu a fasádu, vše s důrazem na jeho památkovou ochranu. „Cílem prací bylo nejen vrátit lesk této stavbě, ale také zlepšit její vnitřní uspořádání, což ocení nejen cestující, ale i dopravní zaměstnanci. Díky rekonstrukci můžeme obsadit prostory, pro které dosud nebylo využití,“ popisuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Jak dodává, součástí dolní haly bude multifunkční expozice s historickou drezínou Tatra Kyklop. 

Ke snížení energetické náročnosti budovy přispěla výměna oken a dveří. Provizorně zpřístupněná bude i horní hala, která se nachází v úrovni nástupišť. Dokončovat se zde budou zejména komerční prostory. Pro cestující se už otevřela provozovna KFC, vůbec první na českých nádražích. K dispozici jsou také moderní veřejné toalety. K překonání poměrně velkého výškového rozdílu mezi vstupní a horní halou slouží nově eskalátory, které doplnily výtahy.

Nový informační systém přispěje k lepšímu přehledu cestujících o odjezdech vlaků. Vše potřebné se dozví jak ve vstupní, tak i v horní hale. Nevidomí ocení hlasové majáčky, slu­chově postižení pak zesilovací indukční smyčky. Ke zlepšenému pocitu bezpečí dopomůže komplexní osvětlení vstupní haly. V celém objektu navíc bude instalován kamerový systém s přímým dohledem.

Aktuální celkové náklady stavby dosahují 1 030 000 000 korun. Projekt Rekonstrukce výpravní budovy v žst. Plzeň hl. n. je navržen ke spolufinancování Evropskou unií z Nástroje pro oživení a odolnost (Recovery and Resilience Facility – RRF) v rámci Národního plánu obnovy.

BIO Mgr. Jana Mertová

Mohlo by vás zajímat

Před 20 lety se bobr evropský vrátil na Šumavu

Správa Národního parku Šumava si již pro tradiční, celoroční téma letos zvolila návraty. V rámci …