Na území širšího centra města chce plzeňská koalice omezit takzvaný vizuální smog neboli nadměrné množství plachet na fasádách budov, bigboardů, billboardů, LED obrazovek, plakátů a podobně. Cílem je zlepšit kvalitu veřejného prostoru, pročištění lokalit od poutačů a zvýšení přívětivosti pro Plzeňany i turisty.
„Plzeň a Plzeňané si zaslouží kultivovaný veřejný prostor. Proto jsme se rozhodli vymístit z širšího centra města velkoformátovou reklamu a další všemožné reklamní poutače, které můžeme vidět prakticky na každém kroku, ať už se jedná o různé plachty, polepy, billboardy nebo třeba reklamní lavičky,“ řekl primátor města Plzně Roman Zarzycký.
Nařízení musí ještě schválit Rada města Plzně a změnu územního plánu musí projednat zastupitelé. Opatření tak s největší pravděpodobností začne platit od 1. ledna 2026.
„Náš zásah tímto koncentrujeme na nejcitlivější oblast města. Osobně jsem přesvědčen, že v případě vizuálního smogu převažuje negativní vliv nad pozitivním, a proto vítám, že se mi podařilo nápad na regulaci prosadit. A to i přesto, že si uvědomuji dopad na soukromý sektor, který z reklamy profituje. Věřím ale, že odstranění reklamních ploch z ulic i budov v centru naše město ještě více zkultivuje,“ uvedl technický náměstek primátora Pavel Bosák.
Regulace se bude vztahovat na vymezené území. To zahrnuje městskou památkovou rezervaci a navazující významná veřejná prostranství, např. sady Pětatřicátníků a části Klatovské a Americké ulice, které jsou vizuálním smogem výrazně zatížené. Orientačně se v této lokalitě širšího centra aktuálně nachází 42 velkoformátových plachet na fasádách budov, 13 billboardů, 3 LED obrazovky, a 57 reklamních laviček. Ne všechna zařízení ale ihned po začátku účinnosti nového opatření zmizí, neboť u některých bude ještě platné stavební povolení.
Regulaci bude řešit jednak připravovaná změna číslo 4 Územního plánu Plzně, jež zahrne umisťování reklamních zařízení větších než 8 metrů čtverečních (stavba), a jednak také nařízení Rady města Plzně, jež se zaměří na reklamní plachty a další vybrané typy reklamních zařízení, které nemají povahu stavby.
„Naopak omezení se nevztahuje na reklamní zařízení, jimiž jsou plakátovací desky, plakátovací válce, citylight vitrýny, citylight rotundy, lampostery a outbannery, dále na veřejné sbírky pořádané podle zvláštního předpisu, shromáždění, pouliční průvody a manifestace svolané podle zvláštního právního předpisu, sportovní, kulturní, vzdělávací a charitativní akce,“ uvedla Irena Vostracká, ředitelka Útvaru koncepce a rozvoje města Plzně, který se tématu veřejného prostoru věnuje.