Sazby mýtného pro nákladní automobily nad 3,5 tuny se od 1. ledna 2021 změní. Poplatek za užití dálnic a některých silnic I. třídy bude nově třísložkový. Kromě sazby za užití komunikace bude také započten poplatek za hluk nebo znečištění. Vybrané peníze půjdou zpět do infrastruktury a využijí se ke zmírňování dopadů dopravy, například na budování protihlukových stěn.
„Cílem těchto poplatků je vytvořit dodatečné zdroje pro investice do nápravných opatření, která omezí negativní dopad hluku a znečištění ovzduší na obyvatele v okolí silnic. Tedy typicky například pro budování protihlukových stěn v okolí silnic I. třídy, které procházejí v blízkosti měst a obcí. Z okolních zemí mají externality v mýtných sazbách zahrnuté Rakousko a Německo, jdeme tedy stejným směrem,“ vysvětluje ministr dopravy Karel Havlíček.
Výše poplatku za hluk z provozu se nově počítá podle počtu náprav a hmotnosti vozidla. Výše poplatku za znečištění ovzduší se počítá podle emisní normy, hmotnosti vozidla a počtu náprav. Se stoupající normou poplatek klesá, s váhou a počtem náprav stoupá, u vyšší emisní normy než EURO VI, je poplatek nulový i pro vozidla nad 12 t. bez ohledu na počet náprav.
Poplatek za znečistění ovzduší a poplatek za hluk z provozu navrhuje Ministerstvo dopravy ve výši maximální povolené hranice stanovené evropskou směrnicí. Zavedení třísložkové struktury sazeb mýtného se projeví navýšením předpokládaného výnosu z mýtného v roce 2021 v porovnání s rokem 2019 o cca 1,6 miliardy korun, celkem lze očekávat výnos kolem 12,6 miliardy korun, které Státní fond dopravní infrastruktury opět investuje do dálnic a silnic I. třídy.