Podzim a zima jsou na silnicích z hlediska nehodovosti náročným obdobím. Dny jsou kratší, zhoršuje se počasí a s ním i viditelnost na silnicích. To dokládají i dopravní statistiky – 21 % nehod z celého roku je způsobeno nepříznivými podmínkami jako je mlha, déšť nebo sníh.
Právě dobrý zrak a rychlé reakce jsou při jízdě autem nejdůležitější. Často se jedná o zlomky vteřin, které nehodě zabrání. Zatímco vnější
faktory jako počasí a viditelnost ovlivnit nemůžeme, ostrý zrak ano.
Řidiči podceňují pravidelné oční prohlídky. Každý, kdo vlastní řidičský průkaz, jistě ví, že pro jeho získání je nutné podstoupit oční prohlídku. V průběhu následujících let ale nemají řidiči ze zákona povinnost nechat si svůj zrak překontrolovat. Další povinná prohlídka totiž řidiče čeká až po 60 letech věku.
Podle obsáhlého výzkumu v rámci kampaně Slepí vrazi pod záštitou Autoklubu ČR a Besipu, by v České republice sedm z deseti řidičů potřebovalo korekci zraku brýlemi. A právě špatný zrak několikanásobně zvyšuje pravděpodobnost dopravní nehody. Řidič bez oční korekce je schopen rozeznat chodce na 200 metrů. Ale ti, kteří mají problémy s viděním či disponují očními vadami, si chodce v mnoha případech všimnou až na vzdálenost 50 metrů.

„Pro větší bezpečnost silničního provozu se určitě vyplatí investovat do brýlí speciálně na řízení. Měly by splňovat alespoň základní nároky: lehký materiál, jemné obruby, antireflexní povrch skel.
Záleží také na tom, jestli jde o denní nebo noční jezdce. Samozřejmostí je každoroční přeměření zraku, aby dioptrická skla odpovídala aktuálnímu stavu zraku. To je možné bezplatně i v optice. Lidé, kteří řídí opravdu často večer nebo v noci, by se měli poradit
s optometristou na možnostech tónování skel,“ doporučuje optometristka Alice Burianová ze sítě OpticLab.