Ani po uzavření bran Železničního muzea Českých drah v Lužné u Rakovníka na konci října činnost v Centru historických vozidel neutichla. Muzeum se začalo hned připravovat na další sezónu v roce 2024. Proběhlo rozšíření muzejní drážky s rozchodem 600 mm a v plném proudu je také údržba a obnovy provozních historických vozidel v Lužné i na dalších místech, kde jsou historická vozidla Českých drah deponována.
„Projížďka vláčkem na úzkorozchodné drážce s rozchodem 600 mm je mezi návštěvníky muzea velmi populární. Proto jsme se rozhodli rozšířit malý ovál o desítky metrů dalších kolejí a v další sezóně se návštěvníci svezou po mnohem delší dráze. Ta nyní vede až ke vstupu do muzea,“ říká Marek Plochý, ředitel Centra historických vozidel Českých drah.
Dráhy o rozchodu 600 mm se obvykle používají jako průmyslové železnice v závodech, dolech, lomech a v minulosti také v zemědělství. V Lužné u Rakovníka je sbírka úzkorozchodných průmyslových motorových lokomotiv například ze zrušených drah na Kladensku. Během zimy se intenzivně věnují také údržbě provozních vozidel a jejich přípravě na další sezónu a pokračují i velké obnovy historických vozidel, které s ohledem na náročnost prací vyžadují delší čas a v některých případech mohou trvat i několik let.
V těchto dnech probíhá V Lužné u Rakovníka například oprava elektroinstalace motorové lokomotivy T 466.0286 přezdívané Pilštyk.
„Největší pozornost se však dostává parní mašince 313.432 Matylda z roku 1904. Cílem je lokomotivu uvést znovu do provozuschopného stavu pro sezónu 2024. V současné době opravujeme budku strojvedoucího a připravujeme lokomotivu na lak,“ popisuje jednu z nejzajímavějších oprav v opravárenské hale muzejního depa Marek Plochý.
Vedle Matyldy probíhá také dílčí oprava lokomotivy 534.0323 Kremák a pokračuje oprava parní lokomotivy 464.008 Bulík. Po dokončení opravy Matyldy se naplno rozběhne dokončení opravy parní lokomotivy 365.024 z roku 1923.