Série čtyř veřejných slyšení věnovaných záměru podnikatelského parku Líně byla pro občany Dobřan, Líní, Zbůchu a Nové Vsi první veřejnou příležitostí vyslechnout si aktuální informace o přípravách projektu a položit otázky zástupcům Ministerstva průmyslu a obchodu a agentury CzechInvest, které zónu připravují. Na jejich dotazy odpovídali také zástupci investora, s nímž stát o umístění tzv. gigafactory vyjednává. Mluvilo se o přesunu letiště, pracovních místech i kompenzacích pro obce v sousedství zóny.

Plánovaná výstavba gigafactory, tedy vysokokapacitního závodu na výrobu bateriových článků pro elektromobily, je důležitým projektem pro budoucnost českého automobilového průmyslu a celé tuzemské ekonomiky. Hlavní obavy místních, které v diskusích zaznívají, by se daly shrnout do čtyř oblastí: doprava, voda, příliv zaměstnanců a záruky. Stát se proto na základě komunikace s obcemi a místními spolky zavázal k uskutečnění řady opatření ve prospěch občanů, která pomohou k minimalizaci negativních dopadů stavby a obcím přinesou nové, jinak obtížně dosažitelné benefity.
Zmenšení areálů a nové letiště
„Klíčovou informací, kterou jsme na veřejných slyšeních občanům představili, je zmenšení zóny z původních 700 hektarů, tak jak to dovolují aktuálně platné zásady územního rozvoje, na nově dojednaných 280 hektarů. Druhou velkou změnou projektu je výraznější oddálení areálu podnikatelského parku od obytné zástavby v přilehlých obcích, včetně izolačních zelených pásů. Součástí dohody je také snížení počtu zaměstnanců v areálu z původně projektovaných 50 tisíc na maximálně pět tisíc pracovníků pro celý areál,” komentoval výsledky první série jednání generální ředitel agentury CzechInvest Petr Očko.

Obyvatele regionu, který je historicky spjat s letištěm v Líních, zajímal také osud letištní dráhy. Ta je nyní využívána civilními letci, zároveň má statut záložního letiště pro Armádu ČR. „Zachování letiště současně s gigafactory není z bezpečnostních ani z prostorových důvodů možné, zejména pokud nechceme, aby se areál přiblížil zastavěným částem okolních obcí. Stav letiště je ostatně dlouhodobě nevyhovující, takže se už delší dobu s koncem civilního letectví na letišti Líně počítá i bez ohledu na nynější přípravy podnikatelského parku. Nájemce letiště dlouhodobě neplatí nájem a stát s ním vede soudní spor. Další provoz letiště proto nemá z pohledu státu perspektivu. To neznamená, že by nám byl osud místních letců lhostejný. Proto z pověření vlády v CzechInvestu hledáme pro letiště náhradní umístění. Jsme také připraveni pomoci zdejším firmám, které v areálu letiště působí. Jeden z podnětů, které jsme si z veřejných slyšení odnesli, je vytvoření prostoru pro místní podnikatele v rámci podnikatelského parku vedle gigafactory,” doplnil David Petr, koordinátor projektu za státní agenturu CzechInvest.
Doprava mimo obce a co nejdále od domů
CzechInvest na veřejných slyšeních popsal koncept dopravy, který by měl po dokončení parku prakticky vyloučit jakýkoliv tranzitní provoz přes okolní obce. Většina dopravy materiálů i zaměstnanců by měla probíhat po modernizované železniční trati z Plzně. „Tranzitní doprava skrz obce v okolí by ve výsledku měla být menší než dnes. V souvislosti se záměrem se urychlí plánovaná výstavba nové trasy silnice I/26 a obchvatu II/180. Společně s novým přímým napojením na dálnici D5 by tedy doprava měla být odbavena převážně nadřazenou komunikační sítí,” vysvětlil David Petr.
Největší dopravní zátěž bude spojena s obdobím výstavby parku. Pro ně se počítá s využitím staveništního sjezdu z dálnice na sever od Nové Vsi. Ten bude ale jen dočasný na období přibližně tří let mezi roky 2024 a 2027. „Po dokončení stavby dojde k zaslepení cesty a rekultivaci prostoru s vytvořením lepšího volnočasového zázemí a kompletním vyloučením automobilové dopravy,” doplnil Petr s tím, že kolem trasy budou umístěny dočasné protihlukové stěny.
Vody je v regionu dostatek, zpracovává se studie
Pokud jde o zásobení parku vodou, hlavní požadavky areálu se týkají především technické vody, která by byla v gigafactory využívána pro chlazení. Údaje od Povodí Vltavy ukazují, že v oblasti je celoročně dostatečné množství průmyslové vody díky průtoku řeky Mže. Ta vystačí jak pro provoz strategického podnikatelského parku, tak pro další rozvoj regionu, a to i v obdobích sucha. Žádný pokles hladiny studní v okolních obcích proto nehrozí. Aktuálně vzniká komplexní vodohospodářská studie, která by měla nabídnout ještě přesnější údaje. Součástí vodního režimu v parku bude i nová čistička odpadních vod, kterou budou moci v případě potřeby využívat také okolní obce, zejména Zbůch.