Zmenšená podoba podnikatelského parku s gigafactory

Série čtyř veřejných slyšení věnovaných záměru podnikatelského parku Líně byla pro občany Dobřan, Líní, Zbůchu a Nové Vsi první veřejnou příležitostí vyslechnout si aktuální informace o přípravách projektu a položit otázky zástupcům Ministerstva průmyslu a obchodu a agentury CzechInvest, které zónu připravují. Na jejich dotazy odpovídali také zástupci investora, s nímž stát o umístění tzv. gigafactory vyjednává. Mluvilo se o přesunu letiště, pracovních místech i kompenzacích pro obce v sousedství zóny.

Líně – diskuse s občany

Plánovaná výstavba gigafactory, tedy vysokokapacitního závodu na výrobu bateriových článků pro elektromobily, je důležitým projektem pro budoucnost českého automobilového průmyslu a celé tuzemské ekonomiky. Hlavní obavy místních, které v diskusích zaznívají, by se daly shrnout do čtyř oblastí: doprava, voda, příliv zaměstnanců a záruky. Stát se proto na základě komunikace s obcemi a místními spolky zavázal k uskutečnění řady opatření ve prospěch občanů, která pomohou k minimalizaci negativních dopadů stavby a obcím přinesou nové, jinak obtížně dosažitelné benefity.

Zmenšení areálů a nové letiště

Klíčovou informací, kterou jsme na veřejných slyšeních občanům představili, je zmenšení zóny z původních 700 hektarů, tak jak to dovolují aktuálně platné zásady územního rozvoje, na nově dojednaných 280 hektarů. Druhou velkou změnou projektu je výraznější oddálení areálu podnikatelského parku od obytné zástavby v přilehlých obcích, včetně izolačních zelených pásů. Součástí dohody je také snížení počtu zaměstnanců v areálu z původně projektovaných 50 tisíc na maximálně pět tisíc pracovníků pro celý areál,” komentoval výsledky první série jednání generální ředitel agentury CzechInvest Petr Očko.

Letiště Líně, foto Filip Karban

Obyvatele regionu, který je historicky spjat s letištěm v Líních, zajímal také osud letištní dráhy. Ta je nyní využívána civilními letci, zároveň má statut záložního letiště pro Armádu ČR. „Zachování letiště současně s gigafactory není z bezpečnostních ani z prostorových důvodů možné, zejména pokud nechceme, aby se areál přiblížil zastavěným částem okolních obcí. Stav letiště je ostatně dlouhodobě nevyhovující, takže se už delší dobu s koncem civilního letectví na letišti Líně počítá i bez ohledu na nynější přípravy podnikatelského parku. Nájemce letiště dlouhodobě neplatí nájem a stát s ním vede soudní spor. Další provoz letiště proto nemá z pohledu státu perspektivu. To neznamená, že by nám byl osud místních letců lhostejný. Proto z pověření vlády v CzechInvestu hledáme pro letiště náhradní umístění. Jsme také připraveni pomoci zdejším firmám, které v areálu letiště působí. Jeden z podnětů, které jsme si z veřejných slyšení odnesli, je vytvoření prostoru pro místní podnikatele v rámci podnikatelského parku vedle gigafactory,” doplnil David Petr, koordinátor projektu za státní agenturu CzechInvest.

Doprava mimo obce a co nejdále od domů

CzechInvest na veřejných slyšeních popsal koncept dopravy, který by měl po dokončení parku prakticky vyloučit jakýkoliv tranzitní provoz přes okolní obce. Většina dopravy materiálů i zaměstnanců by měla probíhat po modernizované železniční trati z Plzně. „Tranzitní doprava skrz obce v okolí by ve výsledku měla být menší než dnes. V souvislosti se záměrem se urychlí plánovaná výstavba nové trasy silnice I/26 a obchvatu II/180. Společně s novým přímým napojením na dálnici D5 by tedy doprava měla být odbavena převážně nadřazenou komunikační sítí,” vysvětlil David Petr.

Největší dopravní zátěž bude spojena s obdobím výstavby parku. Pro ně se počítá s využitím staveništního sjezdu z dálnice na sever od Nové Vsi. Ten bude ale jen dočasný na období přibližně tří let mezi roky 2024 a 2027. „Po dokončení stavby dojde k zaslepení cesty a rekultivaci prostoru s vytvořením lepšího volnočasového zázemí a kompletním vyloučením automobilové dopravy,” doplnil Petr s tím, že kolem trasy budou umístěny dočasné protihlukové stěny.

Vody je v regionu dostatek, zpracovává se studie

Pokud jde o zásobení parku vodou, hlavní požadavky areálu se týkají především technické vody, která by byla v gigafactory využívána pro chlazení. Údaje od Povodí Vltavy ukazují, že v oblasti je celoročně dostatečné množství průmyslové vody díky průtoku řeky Mže. Ta vystačí jak pro provoz strategického podnikatelského parku, tak pro další rozvoj regionu, a to i v obdobích sucha. Žádný pokles hladiny studní v okolních obcích proto nehrozí. Aktuálně vzniká komplexní vodohospodářská studie, která by měla nabídnout ještě přesnější údaje. Součástí vodního režimu v parku bude i nová čistička odpadních vod, kterou budou moci v případě potřeby využívat také okolní obce, zejména Zbůch.

 

BIO Mgr. Jana Mertová

Mohlo by vás zajímat

Plzeňská ZOO hlásí – medvědi jsou vzhůru, můžete je vidět!

Medvědi nezklamali a bezprostředně před MDŽ se probudili. V těchto dnech vyrážejí na první krátké …