Cenová prémie za diesel? Ne vždy

Posledních 11 let dieselové motory jasně vládnou světu a v nabídce jich je mnohem víc než benzinových. Důvodem zlomu jsou technologické změny u dieselových motorů, jako například přímé vstřikování. Kolem roku 2005 se začaly diesely ve větším měřítku dostávat i na český trh, lidé je přestali považovat za „traktor“ a vnímali pozitivně jejich úspornost. 

V posledních dvou letech se však situace na trhu ojetých aut pomalu vyrovnává a v případě rok starých ojetých aut je rozdíl v počtu dieselových a benzinových motorů jen minimální. „Lidé však stále věří, že vyšší pořizovací cena dieselu bude následně vykompenzována nižšími provozními náklady a také lepší prodejní cenou. Úspora dieselových motorů se projeví při pravidelných delších cestách. Velký vliv na provozní náklady hraje také to, jak se k, nafťákuʽ chová jeho majitel. Pokud se k dieselu chová šetrně, má tento motor delší životnost,“ říká Adam Szabó. 

Předpoklad výhodnější prodejní ceny ojetého dieselu proti benzinu však neplatí za všech okolností. Škodovce zvedá dieselový motor prodejní cenu až o 40 000 Kč. Třeba v případě fordu má ale typ paliva na cenu ojetého vozu velmi malý vliv. „Pokud při koupi ojetého dieselu přemýšlíte i nad tím, aby budoucím prodejem ztratil jen málo ze své ceny, pečlivě se podívejte, jestli to u vámi vybrané značky skutečně platí,“ doporučuje Szabó a doplňuje, že porovnání cen ojetých vozů si každý může rychle udělat třeba na Sauto.cz.

Správná výbava může při prodeji vydělat spoustu peněz 

Existuje rčení, že nadstandardní výbavu vám u ojetého vozu nikdo nezaplatí. Není to však tak docela pravda. Některé prvky výbavy, které zrovna „frčí“, mohou cenu vozu výrazně ovlivnit. Vhodná volba výbavy nového auta tak může při jeho prodeji za pár let vynést desetitisíce korun. „Například zánovní vůz s automatickou převodovkou může prodávajícímu přinést o 60 000 Kč víc než bez ní,“ říká Adam Szabó. Podle údajů z Sauto.cz je také možné velmi dobře prodat vůz, který má ve výbavě pohon 4 x 4, satelitní navigaci nebo vyhřívaná sedadla. Rozdíl je vždy až několik desítek tisíc korun. Cenu naopak příliš nepomohou zvýšit běžné části výbavy jako klimatizace, tempomat nebo ABS. 

Koupeno a vyrobeno v ČR

O tom, že Češi mají rádi „české“ věci, jasně vypovídají značky Škoda a Volkswagen, i když každá trochu jinak. To, že škodovky jsou fenomén, všichni víme – v nabídce jich je nejvíc, starší vozy mají cenu srovnatelnou se zahraničními značkami třeba i s lepší výbavou. Na Volkswagenech je zase vidět, jak si lidé cení aut, která nejsou z dovozu. „Za Volkswagen koupený v ČR může prodávající získat průměrně o 26 000 korun více než u srovnatelného auta koupeného v zahraničí a dovezeného k nám,“ dodal Szabó.  

 

BIO Martin Myška

Mohlo by vás zajímat

Objevte život mokřadů aneb 3x 30 dnů pro mokřady

Český svaz ochránců přírody (ČSOP) chce upozornit na to, že ochrana našich mokřadů je stále …