Nechceme tlačit cenu na minimum na úkor kvality

SPAK Foods  patří mezi velmi úspěšné potravinářské firmy, která vyrábí v Sušici na Klatovsku od roku 1990 kečupy, hořčice, dressingy a další produkty. V bývalém Československu byl SPAK vůbec prvním zahraničním investorem. Od té doby si značka s rodinnou tradicí sahající až do roku 1935 našla cestu jak do českých obchodů a domácností, tak na zahraniční trhy. Jak se firmě vede v současnosti, o tom si povídáme s jednatelem a výkonným ředitelem Mgr. Tomáše Froydu, který v potravinářství působí déle než 20 let.  

Jak reaguje firma na vývoj zaměstnanosti na Klatovsku? Zvláště na Sušicku nebývala situace právě nejlepší.

Momentálně se potýkáme spíše s opačným problémem – v poslední době je těžké sehnat zaměstnance, zejména se to týká pracovních míst ve výrobě. Souvisí to se všeobecně nízkou nezaměstnaností v regionu. Velice rádi bychom zaměstnávali osoby žijící v Sušici a okolí, ale v této situaci nám nezbývá než se poohlížet i v jiných regionech.  Na druhé straně velmi oceňujeme skutečnost, že více než 65 % našich zaměstnanců u nás pracuje déle než 10 let. Této věrnosti si velmi vážíme. 

Svého času býval SPAK velmi populární, nyní má ale velké konkurenty v zahraniční produkci…

Ano, je pravda, že začátkem 90. let byl SPAK jednou z prvních značek, která na český trh uvedla kvalitní kečupy a dresinky na jogurtovém základě. Později přišly velcí nadnárodní konkurenti, kteří trh samozřejmě hodně změnily. Od té doby naše značka ušla velký kus cesty, přesto je ale stále rodinnou firmou s výrazným podílem na trhu. Zejména v kategorii dresingů si udržujeme druhý největší podíl na trhu, stejně tak u kečupů je náš tržní podíl mezi top 5 výrobci.

Díky flexibilní výrobní technologii dokážeme flexibilně reagovat na aktuální poptávku zákazníků týkající se chuti a trendů v gastronomii. Loni jsme tak například uvedli na trh speciální řadu produktů pro vegany. 

Zdá se mi, že v některých řetězcích je značku SPAK málo vidět. Je to jenom zdání?

Značka SPAK je zastoupena v téměř všech maloobchodních a velkoobchodní řetězcích v ČR. Na druhou stranu tvoří velkou část naší produkce vývoz, kam putuje zhruba 60 % a výroba privátních značek pro řetězce jak v ČR, tak v zahraničí. S našimi produkty se tak potkáváte, aniž byste to pokaždé poznali z balení. 

Máte nějaké srovnání o tom, jak si vede SPAK na trhu co do kvality?

Kvalita je pro nás zcela zásadní a je jí podřízen celý výrobního proces od výběru surovin až po doručení k zákazníkovi. Pečlivě vybíráme ty nejlepší dodavatele, kteří jsou nám schopni zajistit ty nejlepší vstupní suroviny. Do kečupů SPAK tak například používáme výhradně rajčatový protlak z italských rajčat, který dovážíme přímo z Itálie. Pouze z nejlepších surovin může vzniknout kvalitní a především chutný produkt a toho se držíme v celém procesu výroby. Naše kečupy se na trhu řadí k těm s nejvyšším podílem rajčat, což se projevuje v jejich chuti. Ta není na rozdíl od některé konkurence sladká, ale spíše výrazná a kyselejší – tak jako rajčata. 

Jak dalece ovlivňují potravinářské výrobní technologie výslednou kvalitu výrobků?

Výrobní technologie (spolu se surovinami) výslednou kvalitu výrobku ovlivňují výrazně. Proto také výrobní technologii neustále modernizujeme a zdokonalujeme. Nicméně velmi důležitou součástí výroby jsou také naši zaměstnanci, kteří svými zkušenosti a svou chutí dokáží zkombinovat jednotlivé složky originálních původních receptur tak, aby vznikl dokonalý produkt. 

Reaguje firma SPAK aktivně i na trendy v potravinářství?

Pokud daný trend vyhodnotíme jako zajímavý, umíme na něj relativně rychle reagovat. Sami si díky našemu zkušenému česko-rakouskému týmu vyvineme vlastní recepturu, která se několikrát testuje, než se vůbec dostane k zákazníkovi. A díky zmiňované flexibilní výrobní technologii dokážeme nový produkt rychle uvést na trh. Tak například v nedávné době vznikla řada produktů pro vegany či produkty v menším balení pro osoby, které žijí tzv. single. 

Zájem a chování spotřebitelů je hodně závislé i na ceně produktů. Jak to vnímá SPAK?

Ano, samozřejmě vnímáme, že je velký tlak na cenu. Ale naší filozofií je, že pokud si chceme udržet vysokou kvalitu produktů a jejich chuť, nelze cenu tlačit na minimum.

BIO Martin Myška

Mohlo by vás zajímat

Objevte život mokřadů aneb 3x 30 dnů pro mokřady

Český svaz ochránců přírody (ČSOP) chce upozornit na to, že ochrana našich mokřadů je stále …