Exkurze do vesmíru nebo nebezpečný pokus v hodině chemie. To jsou jedny z mnoha příkladů využití virtuální reality, která míří v pilotním projektu na plzeňské základní školy, konkrétně na Boleveckou základní školu a 14. základní školu v Doubravce. Město Plzeň tímto projektem chce žákům zprostředkovat nevšední zážitky a ozvláštnit výuku tak, aby si školáci osvojili vědomosti hravou formou. Pokud se projekt, na kterém odborníci pracovali bezmála rok, osvědčí, radnice počítá s jeho rozšířením i na další městské základní školy.
„Moderní technologie jsou v dnešní době součástí života a dětem jsou přirozeně mnohem bližší než nám, kteří jsme vyrůstali o pár desetiletí dřív. Chceme toho využít a v mnohem větší míře vřadit takové technologie do výuky. Virtuální realita nabízí neomezené možnosti, můžete si představit výlet do deštného pralesa v hodině biologie, exkurzi do 17. století v hodině dějepisu nebo se proměnit v krvinku putující po lidském těle. Vzdělávání pro nás vždy bylo, je a bude prioritou,“ řekl primátor města Plzně Martin Baxa.
Hlavním benefitem virtuální reality je bezesporu fakt, že školákům zprostředkuje zážitek konkrétní látky, který v místních podmínkách nelze realizovat. Kromě atraktivních exkurzí do vesmíru je čekají nevšední hodiny chemie. Využití by určitě našli v mnoha dalších předmětech a zvýšit tak zájem žáků o přírodní vědy.
Na projektu město Plzeň spolupracuje se společností CIE Group, která je evropskou jedničkou ve tvorbě aplikací ve virtuální realitě v oblasti zdravotnictví a tréninku ve virtuální realitě v oblastech s vysokou mírou odbornosti. V současnosti je aplikace připravena pro ostrý provoz. Plzeň je první město v Evropě, které implementovalo virtuální realitu jako standardní pomůcku do výuky na základních školách. Navíc vyjednalo licencování pro další využití na městských školách, a to nejen na nich.