NOSTALGIE nabídne po celé republice přes stovku akcí

Více než sto různých nostalgických jízd v různých koutech České republiky je připraveno v rámci nabídky ČD NOSTALGIE.   V čele historických vlaků se objeví parní lokomotivy i vozidla mladší elektrické a motorové trakce. Kdo nechce čekat na některou z jízd a touží si prohlédnout historické vlaky,  ten může zamířit do muzea Českých drah v Lužné u Rakovníka, které je v letní sezóně otevřeno každý den.

Velký bejček – Hanušovice

  „Bohatý program nostalgických jízd pod hlavičkou Českých drah se  odehrává v letní turistické sezóně, kdy nabídnou atraktivní a neobvyklý zážitek z  dovolené. Namátkou lze zmínit třeba Šumavské léto s párou na Volarsku, kde bude jezdit ‚Kafemlejnek‘ 310.093 z roku 1901, Bezdružické parní léto s ještě o dva roky starší lokomotivou stejné řady, Léto na Bechyňce s historickými elektrickými vozidly na u nás jediné trati napájené soustavou 1,5 kV DC, Rožnovské parní léto s téměř stoletým ‚Velkým bejčkem‘, nostalgické jízdy Párou Prahou a Párou Posázavím konané v našem hlavním městě nebo pravidelné jízdy motoráčkem ‚Hurvínek‘ z Břeclavi do pohádkového Lednicko-valtického areálu,“ vyjmenovává jen několik akcí Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.

Letošní program ČD NOSTALGIE bude atraktivní nejen množstvím jízd, ale také nasazením vozidel.

Rosnička 464.202

„Kvůli opravě točny v depozitáři muzea Českých drah v Olomouci jsme přesunuli poslední typ u nás vyrobené parní lokomotivy do Čech. Zelená lokomotiva s číslem 464.202 má přezdívku ‚Rosnička‘ a běžně jezdí na Moravě. Letos však bude jezdit v Čechách a návštěvníci nostalgických akcí ji uvidí na místech, kam se jinak jen těžko podívá,“ říká Marek Plochý, ředitel Centra historických vozidel českých drah, a doplňuje: „Dalším unikátem, který by se měl na koleje vrátit po několikaleté pauze je Křižíkův motorový vůz EM 400.001 familiérně přezdívaný jako ‚Elinka‘. Je z roku 1903, dnes je v majetku Národního technického muzea a musí projít větší opravu pohonu. Věříme, že se oprava stihne tak, aby mohl vozit zájemce už toto léto.“

Elinka

České dráhy spolupracují s Národním technickým muzeem i na dalších akcích, a tak lze třeba během jediného dne navštívit hned dvě železniční expozice v Lužné u Rakovníka a depozitář Národního technického muzea v Chomutově a mezi muzei cestovat historickým motorákem M 262.0 z 50. let minulého století.

V letošní sezóně plánují České dráhy nasadit parní lokomotivy 310.072, 310.093, 354.195, 414.096, 423.041, 433.001, 434.2186, 464.202 a 534.0323. Z motorových vozů se nostalgických jízd zapojí řady M 131.1, M 240.0 a M 262.0 a motorové lokomotivy T 478.1001, 1004 a 1008, T 444.162 nebo T 458.1091 a dalších.

Hurvínek

Mezi vrcholy letošní muzejní a nostalgické sezóny pak bude patřit v červnu oslava 25 let muzejnictví s několika zatopenými parními lokomotivami a v říjnu setkání šestinápravových dieselových lokomotiv v Lužné u Rakovníka pod názvem Setkání Sergejů, kde se představí například lokomotiva T 679.1600. Na trati Tábor – Bechyně pak budou jezdit historické elektrické vlaky s vozem EM 400.001 a lokomotivou E 422.0.

Organizátoři nostalgických jízd Českých drah jsou připraveni i na nepřízeň počasí, která se již projevila na začátku roku a v případě extrémního sucha a zákazu provozu parních lokomotivou nabídnou alternativní program s historickými dieselovými lokomotivami.

 

BIO Mgr. Jana Mertová

Mohlo by vás zajímat

Před 20 lety se bobr evropský vrátil na Šumavu

Správa Národního parku Šumava si již pro tradiční, celoroční téma letos zvolila návraty. V rámci …