Spolupráce mezi plzeňskými dronaři a složkami integrovaného záchranného systému je stále intenzivnější. Bezpilotní letouny jsou nasazovány v krizových situacích, například při požárech velkého rozsahu, pátrání po pohřešovaných osobách, rizikových hromadných akcích a nejčastěji pak asistují policistům u vážných dopravních nehod. Drony SIT Správy informačních technologií města Plzně jsou v této oblasti průkopníky, vloni se staly jako první jednotka dronařů oficiální součástí IZS, přičemž jejich práci oceňují odborníci v tuzemsku i zahraničí.
„Když technika chrání životy a zdraví, nemůže najít smysluplnější využití. Proto jsme se rozhodli činnost plzeňských dronařů zaměřit právě na spolupráci s integrovaným záchranným systémem. Policisté, hasiči a záchranáři mohou využít špičkovou techniku, kterou město vlastní, a také profesionální znalosti našich odborníků. Jsme moc rádi, že se podařilo vybudovat vzájemnou důvěru a jdeme společně za stejným cílem – zvýšení bezpečnosti a co nejefektivnější reakce v krizových situacích,“ řekl primátor města Plzně Roman Zarzycký.
Nejčastějším typem zásahu, ke kterému dronaři vyjíždějí, je asistence u vážných dopravních nehod. Jde o nehody hromadné nebo ty, u nichž se řeší smrtelné zranění. Policisté je povolávají přes operační středisko, na místě pak začnou snímat zájmové území. Data následně přenesou do aplikace, v níž si policisté mohou na centimetry přesně měřit a pracovat s různými vrstvami, mohou například zobrazit dopravní značení nebo názvy ulic.
Tento moderní způsob dokumentace dopravních nehod by měl v budoucnu nahradit dosavadní postup. Standardně policisté měří na místě událost pomocí kolečka a zakreslují údaje manuálně. Prozatím jsou používány souběžně obě metody, ale v budoucnu se předpokládá, že moderní technologie tento úkol převezmou.
Podle Daniela Kůse, radního města Plzně pro oblast Smart Cities a podporu podnikání, je možné s drony efektivně pracovat kdykoliv, ve dne i v noci. „Kolegové z Drony SIT vyvinuli vlastní přísvit, takže ani tma je při výjezdech nelimituje. Aplikaci pro dopravní policii navíc budou dál vylepšovat. Chtěli bychom, aby s daty mohli dál pracovat třeba i soudní znalci ve svých softwarech.“
Odborníci se navíc soustředí i na vylepšení dalších technických „vychytávek“, které pomáhají složkám IZS. Pracují na rozšíření aplikace, do níž zasílají streamované video z dronu, tedy záběry v reálném čase. Ty využívají policejní jednotky přímo v akci, pro větší efektivitu do aplikace přidají mapu, do níž se budou propisovat GPS souřadnice snímaných objektů. Aktuálně vyvíjejí také LED přísvit na robotického psa, policisté a hasiči by jej uvítali pro lepší orientaci v tmavých prostorách, přičemž na trhu není nic, co by vyhovovalo technickým požadavkům.
„Využití dronů je velmi široké, v komerčním i nekomerčním sektoru. Když jsem se s činností kolegů z Drony SIT blíže seznámil, rozhodl jsem se, že právě nekomerční zaměření a pomoc IZS se stane v následujícím období prioritou města, přínos těchto aktivit pro obyvatele nejen západočeské metropole je zásadní,“ uzavřel Daniel Kůs.