V centru Plzně chystá radnice regulaci vizuálního smogu

Na území širšího centra města chce plzeňská koalice omezit takzvaný vizuální smog neboli nadměrné množství plachet na fasádách budov, bigboardů, billboardů, LED obrazovek, plakátů a podobně. Cílem je zlepšit kvalitu veřejného prostoru, pročištění lokalit od poutačů a zvýšení přívětivosti pro Plzeňany i turisty.

„Plzeň a Plzeňané si zaslouží kultivovaný veřejný prostor. Proto jsme se rozhodli vymístit z širšího centra města velkoformátovou reklamu a další všemožné reklamní poutače, které můžeme vidět prakticky na každém kroku, ať už se jedná o různé plachty, polepy, billboardy nebo třeba reklamní lavičky,“ řekl primátor města Plzně Roman Zarzycký.

Nařízení musí ještě schválit Rada města Plzně a změnu územního plánu musí projednat zastupitelé. Opatření tak s největší pravděpodobností začne platit od 1. ledna 2026.

„Náš zásah tímto koncentrujeme na nejcitlivější oblast města. Osobně jsem přesvědčen, že v případě vizuálního smogu převažuje negativní vliv nad pozitivním, a proto vítám, že se mi podařilo nápad na regulaci prosadit. A to i přesto, že si uvědomuji dopad na soukromý sektor, který z reklamy profituje. Věřím ale, že odstranění reklamních ploch z ulic i budov v centru naše město ještě více zkultivuje,“ uvedl technický náměstek primátora Pavel Bosák.

Regulace se bude vztahovat na vymezené území. To zahrnuje městskou památkovou rezervaci a navazující významná veřejná prostranství, např. sady Pětatřicátníků a části Klatovské a Americké ulice, které jsou vizuálním smogem výrazně zatížené. Orientačně se v této lokalitě širšího centra aktuálně nachází 42 velkoformátových plachet na fasádách budov, 13 billboardů, 3 LED obrazovky, a 57 reklamních laviček. Ne všechna zařízení ale ihned po začátku účinnosti nového opatření zmizí, neboť u některých bude ještě platné stavební povolení.

Regulaci bude řešit jednak připravovaná změna číslo 4 Územního plánu Plzně, jež zahrne umisťování reklamních zařízení větších než 8 metrů čtverečních (stavba), a jednak také nařízení Rady města Plzně, jež se zaměří na reklamní plachty a další vybrané typy reklamních zařízení, které nemají povahu stavby.

„Naopak omezení se nevztahuje na reklamní zařízení, jimiž jsou plakátovací desky, plakátovací válce, citylight vitrýny, citylight rotundy, lampostery a outbannery, dále na veřejné sbírky pořádané podle zvláštního předpisu, shromáždění, pouliční průvody a manifestace svolané podle zvláštního právního předpisu, sportovní, kulturní, vzdělávací a charitativní akce,“ uvedla Irena Vostracká, ředitelka Útvaru koncepce a rozvoje města Plzně, který se tématu veřejného prostoru věnuje.

BIO Mgr. Jana Mertová

Mohlo by vás zajímat

Návštěva z Galaxie přilákala na velkolepou show tisíce lidí

Tisíce lidí přišly  na náměstí Republiky pozdravit otce Vektora a jeho dceru Miu, kteří  si …