Linka bezpečí je největší a nejdéle fungující celostátní krizová linka pro děti a mladistvé do 26 let. Založena byla v roce 1994 s pěti operátory, v pořadí jako druhá v Evropě. Volajícím z celé České republiky je dostupná zdarma, její nepřetržitý provoz zajišťuje stovka odborníků. Jen v loňském roce Linka bezpečí přijala 167 264 volajících. Denně se na ni s prosbou o pomoc obrátí 400 až 500 dětí. Téměř tisíc dětí a mladistvých se ale na Linku bezpečí z kapacitních důvodů denně nedovolá. I proto Linka bezpečí letos zahájila osvětovou kampaň v šesti krajích. Jejím cílem je získat finanční prostředky na zvýšení kapacit Linky bezpečí, a umožnit tak dovolat se každému, kdo pomoc Linky bezpečí potřebuje.
Za léta působení se odborníci Linky bezpečí setkávají především s trvalými tématy, jako jsou trápení v důsledku problémů v rodině (např. kvůli rozvodu rodičů), vztahy ve škole a s vrstevníky (28 %) osobní témata a psychické potíže (29 %) a dotazy ohledně sexuálního zrání (18 %). Výjimkou ale nejsou ani případy týrání a myšlenky na sebevraždu. S příchodem mobilních telefonů a nových technologií se Linka bezpečí musela vypořádat i se vzrůstajícím trendem v oblasti šikany a kyberšikany. „Problémy šikany tvoří jedenáct procent ze všech témat, která děti s Linkou bezpečí probírají, ať už telefonicky, nebo prostřednictvím e-mailu či chatu,“ uvádí její vedoucí Kateřina Lišková.
Zranitelné děti
Typickým volajícím na Linku bezpečí je dívka ve věku 13 až 15 let. Děvčata řeší nejčastěji rodinné a partnerské vztahy, chlapci šikanu, vrstevnické vztahy a vztahy s kamarády. „Srovnáme-li současnou situaci s obdobím před deseti lety, jsou dnešní děti mnohem zranitelnější. Míra frustrační tolerance je znatelně nižší než u předchozí generace. Děti hůř zvládají stresové a méně závažné situace a jsou více podrážděné. A co je alarmující, ještě před deseti lety bylo i pro nás celkem neznámým pojmem sebepoškozování, které je – bohužel – doslova fenoménem posledních let,“ říká Kateřina Lišková s tím, že za rok 2018 Linka bezpečí intervenovala v rámci svých služeb v 73 případech ve prospěch dětí. Jednalo se o intervence u složek integrovaného záchranného systému, orgánů sociálněprávní ochrany dětí a toxikologického informačního střediska.
Rodičovská linka
Jako organizace naplňuje Linka bezpečí komplexní péči o rodinu a dítě a již 18 let provozuje Rodičovskou linku (606 021 021). Ta nabízí krizovou pomoc a rodinné poradenství pro rodiče a ostatní dospělé, kteří jednají v zájmu dítěte. „Také rodiče čím dál častěji potřebují bezpečný prostor pro sdílení svých starostí a obav nebo potřebu konzultovat s odborníkem své výchovné postupy či rodinnou situaci. Je to dáno poměrně vysokou mírou rozvodovosti. Velké množství dětí vyrůstá jen s jedním rodičem nebo se v průběhu svého života musí adaptovat na mnoho změn ve svém rodinném zázemí. Všechny tyto faktory mají výrazný vliv na pohodu a vztahy v rodině, které se ve výchově bezprostředně odrážejí,“ uvádí vedoucí Rodičovské linky Kateřina Schmidová s tím, že mezi hlavní témata Rodičovské linky patří výchovné obtíže u dětí, rozvody, předrozvodové a porozvodové uspořádání péče o dítě, týraní a zneužívání dětí, psychické či školní obtíže u dětí a šikana. Za rok 2018 Rodičovská linka odbavila 1456 kontaktů.