Za 25 let přijali více než 10 500 000 volání

Linka bezpečí je největší a nejdéle fungující celostátní krizová linka pro děti a mladistvé do 26 let. Založena byla v roce 1994  s pěti operátory, v pořadí jako druhá v Evropě. Volajícím z celé České republiky je dostupná zdarma, její nepřetržitý provoz zajišťuje   stovka odborníků. Jen v loňském roce Linka bezpečí přijala 167 264 volajících. Denně se na ni s prosbou o pomoc obrátí 400 až 500 dětí. Téměř tisíc dětí a mladistvých se ale na Linku bezpečí z kapacitních důvodů denně nedovolá. I proto Linka bezpečí letos zahájila osvětovou kampaň v šesti krajích. Jejím cílem je získat finanční prostředky na zvýšení kapacit Linky bezpečí, a umožnit tak dovolat se každému, kdo pomoc Linky bezpečí potřebuje. 

Za léta působení se odborníci Linky bezpečí setkávají především s trvalými tématy, jako jsou trápení v důsledku problémů v rodině (např. kvůli rozvodu rodičů), vztahy ve škole a s vrstevníky (28 %) osobní témata a psychické potíže (29 %) a dotazy ohledně sexuálního zrání (18 %). Výjimkou ale nejsou ani případy týrání a myšlenky na sebevraždu. S příchodem mobilních telefonů a nových technologií se Linka bezpečí musela vypořádat i se vzrůstajícím trendem v oblasti šikany a kyberšikany. „Problémy šikany tvoří jedenáct procent ze všech témat, která děti s Linkou bezpečí probírají, ať už telefonicky, nebo prostřednictvím e-mailu či chatu,“ uvádí její vedoucí   Kateřina Lišková.

Zranitelné děti

Typickým volajícím na Linku bezpečí je dívka ve věku 13 až 15 let. Děvčata řeší nejčastěji rodinné a partnerské vztahy, chlapci šikanu, vrstevnické vztahy a vztahy s kamarády. „Srovnáme-li současnou situaci s obdobím před deseti lety, jsou dnešní děti mnohem zranitelnější. Míra frustrační tolerance je znatelně nižší než u předchozí generace. Děti hůř zvládají stresové a méně závažné situace a jsou více podrážděné. A co je alarmující, ještě před deseti lety bylo i pro nás celkem neznámým pojmem sebepoškozování, které je – bohužel – doslova fenoménem posledních let,“ říká Kateřina Lišková s tím, že za rok 2018 Linka bezpečí intervenovala v rámci svých služeb v 73 případech ve prospěch dětí. Jednalo se o intervence u složek integrovaného záchranného systému, orgánů sociálněprávní ochrany dětí a toxikologického informačního střediska.

Rodičovská linka

Jako organizace naplňuje Linka bezpečí komplexní péči o rodinu a dítě a již 18 let provozuje Rodičovskou linku (606 021 021). Ta nabízí krizovou pomoc a rodinné poradenství pro rodiče a ostatní dospělé, kteří jednají v zájmu dítěte. „Také rodiče čím dál častěji potřebují bezpečný prostor pro sdílení svých starostí a obav nebo potřebu konzultovat s odborníkem své výchovné postupy či rodinnou situaci.  Je to dáno poměrně vysokou mírou rozvodovosti. Velké množství dětí vyrůstá jen s jedním rodičem nebo se v průběhu svého života musí adaptovat na mnoho změn ve svém rodinném zázemí. Všechny tyto faktory mají výrazný vliv na pohodu a vztahy v rodině, které se ve výchově bezprostředně odrážejí,“ uvádí vedoucí Rodičovské linky Kateřina Schmidová s tím, že mezi hlavní témata Rodičovské linky patří výchovné obtíže u dětí, rozvody, předrozvodové a porozvodové uspořádání péče o dítě, týraní a zneužívání dětí, psychické či školní obtíže u dětí a šikana. Za rok 2018 Rodičovská linka odbavila 1456 kontaktů.

 

BIO Mgr. Jana Mertová

Mohlo by vás zajímat

Před 20 lety se bobr evropský vrátil na Šumavu

Správa Národního parku Šumava si již pro tradiční, celoroční téma letos zvolila návraty. V rámci …