Právě dnes, v pondělí 16. prosince, se cestující poprvé svezou tramvají k Západočeské univerzitě na Borských polích. Plzeň vybudovala novou tramvajovou trať od křižovatky Klatovská – Kaplířova – U Borského parku po ulici U Letiště, včetně přemostění silnice I/27. Akce za 616 milionů korun s DPH získala podporu z Evropské unie prostřednictvím nástroje ITI Plzeňské metropolitní oblasti, a to ve výši 355 milionů korun. Kolaudace je plánována na listopad 2020, do té doby budou jezdit tramvaje po nové trati ve zkušebním provozu. Součástí stavby je i vybudování nového terminálu městské hromadné dopravy a veřejné linkové dopravy Plzeňska v Dobřanské ulici.
„Prodloužili jsme pro naše město zcela klíčovou tramvajovou trať. Nyní vede k areálu Západočeské univerzity a městskému industriálnímu parku Borská pole. Díky tomu odbouráme dopravní bariéry pro tyto oblasti a zajistíme dostatečné kapacitní napojení území, jež v uplynulých letech dosáhlo největší koncentrace ekonomických i vzdělávacích aktivit v rámci Plzně. Dosud obsluhovaly Borská pole pouze autobusy a jedna linka trolejbusu. Nyní už nebudou muset lidé při cestách z centra přestupovat,“ uvedl primátor města Plzně Martin Baxa.
Trať měří 1,3 kilometru a v ulici U Letiště je její součástí také točka tramvají. V rámci stavby jsme se museli vypořádat i s novým mostem přes silnici I/27, tedy přes dálniční přivaděč. Most váží 350 tun, jeho délka je 38 metrů, výška necelých osm metrů. Součástí stavby tramvajové trati je vybudování nového přestupního uzlu Kaplířova – Dobřanská, který bude sloužit pro městskou hromadnou dopravu Plzně a veřejnou linkovou dopravu Plzeňska. Pro město Plzeň je tento přestupní uzel klíčový, umožní cestujícím přestup z příměstských autobusových linek z Přešticka a Nýřanska na linky městské hromadné dopravy v Plzni. Náklady na stavbu si vyžádají 63 milionů korun včetně DPH, z toho dotace z Integrovaného regionálního operačního programu přes ITI činila 38,7 milionu korun. Součástí projektu je i nové parkoviště v objektu bývalých kasáren u budovy úřadu práce pro 69 vozů, čtyři stání jsou vyhrazena pro invalidy. Druhá parkovací plocha byla vybudována u obytného domu na kraji Kaplířovy s kapacitou devíti míst, s jedním vyhrazeným stáním pro invalidy.
Současně se zprovozněním tramvajové trati na Borská pole došlo od neděle 15. prosince ke zprůjezdnění Kaplířovy ulice pro individuální automobilovou dopravu. V provozu ji bude možno využívat do neděle 16. února 2020, a to z důvodu přerušení stavebních prací v rámci zimní přestávky. V případě nepříznivých klimatických podmínek v polovině února bude termín uzavření Kaplířovy ulice upřesněn. Poté se Kaplířova ulice včetně křižovatky Klatovská – U Borského parku kompletně otevře v průběhu měsíce května 2020. Plzeň projekt a stavbu připravovala několik volebních období, do získání pozemků pro stavbu tramvajové trati dala kolem 170 milionů korun.