Vejprnice na severu Plzeňska jsou vzdálené od města Plzeň jenom deset kilometrů, přesto se nedá říci, že by zdejších 4 130 obyvatel mělo právě do krajské metropole snadnou a bezpečnou dopravu. To by se však mělo ještě letos na podzim zcela zásadně změnit. Díky výstavbě nové stezky bude pro občany zajištěn zejména bezpečný a bezbariérový způsob bezmotorové dopravy do Plzně, tj. spádového města pro pracovní příležitosti, vzdělání, služby, úřady, zábavu. Zlepší se i bezpečnost provozu na silnici II/203, a to díky odklonění pěší a cyklodopravy.
„V obci se nachází velmi málo pracovních příležitostí. Z tohoto důvodu je nutné zajistit dobrou dostupnost spádového města pro mobilitu pracovní síly. Stejně tak vzdělávání je zajištěno pouze základní a mateřskou školou. Střední, vyšší a vysoké školy se nacházejí v Plzni. Tam jsou také spádové úřady s výjimkou obecního úřadu (např. stavební úřad, úřad práce, úřad ORP), nákupní možnosti, služby a volnočasová vybavenost. Občané jsou tak nuceni do Plzně dojíždět velmi často. V současné době neexistuje žádné bezpečné propojení ve formě cyklostezky či stezky pro pěší mezi Vejprnicemi a Plzní, které by lidé mohli využít pro bezmotorovou dopravu,“ říká starosta obce Vejprnice Ing. Mgr. Pavel Karpíšek.
Z Vejprnic nevedou ani jiné alternativní cyklostezky či stezky pro pěší, které by umožnily bezmotorovou dopravu občanů do Plzně i např. po delší objízdné trase. Jedinou možností jsou cyklotrasy, které jsou ovšem v terénu, bez pevného asfaltového povrchu a ve velké části roku jsou nesjízdné. Zároveň jsou i velmi okružní, s delší dobou dojezdu, určené spíše pro rekreační účely než pro přímé rychlé spojení do zaměstnání, do škol, za službami a další vybaveností. Obyvatelé využívají osobní automobily, případně veřejnou dopravu, což zatěžuje životní prostředí a obtěžuje obyvatele hlukem, prachem, omezením bezpečnosti.
Vejprnice jsou s Plzní přímo propojeny velmi frekventovanou silnicí č. II/203. Podle Celostátního sčítání dopravy z roku 2016 zde v úseku Vejprnice – Plzeň Skvrňany průměrně v pracovních dnech projelo 7 372 vozidel a 119 cyklistů. Silnice je poměrně úzká, nevede při ní žádná cyklostezka ani stezka pro pěší, a to v celé délce úseku mezi Vejprnicemi a Skvrňany. Velmi často zde dochází ke kolizím i nebezpečným situacím, kdy se vozidla obtížně vyhýbají cyklistům i chodcům a zejména v nočních hodinách vzniká velké riziko dopravních nehod, které jsou zde bohužel velmi časté.
Z obce nevedou ani jiné alternativní cyklostezky či stezky pro pěší, které by umožnily bezmotorovou dopravu občanů do Plzně i např. po delší objízdné trase. Jedinou možností jsou cyklotrasy, které jsou ovšem v terénu, bez pevného asfaltového povrchu a ve velké části roku jsou nesjízdné. Zároveň jsou i velmi okružní, s delší dobou dojezdu, určené spíše pro rekreační účely než pro přímé rychlé spojení do zaměstnání, do škol, za službami a další vybaveností.
„Nejen pro uživatele stezky ale i pro všechny obyvatele bude mezi pozitivní dopady patřit snížení emisí CO2 a hluku podél silnice č. II/203 ve Vejprnicích a části obce Brůdek, a to právě díky omezení motorové dopravy. Stezku budou moci využít také in-line bruslaři, ocení ji i rodiny s kočárky. Navíc řeší dostupnost pro osoby s omezenou schopností pohybu a pro osoby se zrakovým postižením. Nehledě na to, že i vybudování nového veřejného osvětlení podél této stezky přispěje k zatraktivnění vzhledu celé lokality,“ říká starosta a zároveň hlavní manažer projektu Pavel Karpíšek.
Z Vejprnic nevede žádná cyklostezka, která by zajišťovala napojení obce do Plzně, tedy do místa, kam dojíždí velká část obyvatel za prací, vzděláním, službami. Projekt „VEJPRNICE – CYKLOSTEZKA DO SKVRŇAN“ počítá s napojením nové stezky pro chodce a cyklisty na stávající cyklotrasu č. 2151, což je městský cyklistický okruh kolem celé Plzně. V budoucnu pak i na novou cyklostezku, která by měla vzniknout v rámci projektu Revitalizace údolí Vejprnického potoka.