Čtyři obce se dohodly na zmenšení podnikatelského parku Líně

Návrh dohody, která umožní zmenšení rozlohy plánovaného Strategického podnikatelského parku Líně a rozvoj dopravní infrastruktury, která odlehčí okolním obcím a napojí park na dálnici a železnici, schválila v těchto dnech zastupitelstva Dobřan, Líní, Zbůchu a Vstiše. Zejména první tři jmenované obce patří mezi ty, kterých se výstavba a provoz parku nejvíce dotkne.

Letiště Líně, foto Filip Karban

Stavbu zóny o rozloze až 700 hektarů umožňují současné zásady územního rozvoje kraje, dohoda má potvrdit zmenšení budoucího parku maximálně na 280 hektarů. V průběhu následujících týdnů se k ní mají vyjádřit také zastupitelé dalších okolních obcí plánovaného parku a Plzeňského kraje.  Zmenšení zóny bylo jedním z hlavních podnětů starostů a občanů okolních obcí. Zásady územního rozvoje Plzeňského kraje totiž umožňují postavit velkou průmyslovou zónu na 700 hektarech s až 50 tisíci zaměstnanci.

„Na základě podnětů místních občanů usilujeme o vznik areálu o rozloze do 280 hektarů s maximálně 5000 zaměstnanci pro celý areál, jehož jádrem bude moderní továrna typu gigafactory. Abychom tento závazek oficiálně potvrdili, chceme uzavřít dohodu s okolními obcemi a Plzeňským krajem a v návaznosti na ni změnit zásady územního rozvoje,” uvedl Petr Očko, vrchní ředitel sekce digitalizace a inovací Ministerstva průmyslu a obchodu pověřený řízením státní agentury CzechInvest, která má přípravu parku na starosti.

Strategický podnikatelský park plánovaný v lokalitě Plzeň-Líně počítá s maximální rozlohou 200 hektarů průmyslové plochy. Hlavní část má zabrat továrna na výrobu baterií do elektromobilů, další pak takzvaný dodavatelský park, kde budou sídlit další menší provozy navázané na samotnou gigafactory. Přibližně 80 hektarů pak budou zabírat obslužná zařízení, jako je železnice, trafostanice nebo čistička odpadních vod.

Podle starostů zmenšit rozsah průmyslové zóny Líně znamená i její značné oddálení od domů, kde žijí občané dotčených obcí.  To, že takové zmenšení již není vázáno na rozhodnutí investora, považují  za významné gesto a krok ke zkvalitnění komunikace se státem.  Vedle zmenšení samotné zóny je důležitou součástí návrhu dohody mezi státem, krajem a obcemi také závazek státu v oblasti přípravy dopravního napojení podnikatelské zóny. Jedná se zejména o modernizaci železniční vlečky, výstavbu nového sjezdu z dálnice D5, prioritizaci přeložky silnice I/26 a stavbu obchvatu II/180.

 

BIO Mgr. Jana Mertová

Mohlo by vás zajímat

Před 20 lety se bobr evropský vrátil na Šumavu

Správa Národního parku Šumava si již pro tradiční, celoroční téma letos zvolila návraty. V rámci …