Daikin platí zaměstnancům za „zlepšováky“, které ulehčují práci

Současný nedostatek lidí na českém trhu práce nutí zaměstnavatele stále přicházet s novými nápady, jak si udržet ty stávající. Většina firem se uchyluje k finančním odměnám nebo dalším nepeněžním benefitům, je ale potřeba vymýšlet nové a neokoukané motivační nástroje. V plzeňském výrobním závodě na klimatizační jednotky Daikin byli kreativní a začali vyplácet peněžní odměny za konstruktivní nápady svých zaměstnanců.

V plzeňském podniku motivačnímu nástroji říkají Kaizen (z japonštiny zlepšení nebo změna k lepšímu), což odkazuje na filozofii či postupy zdokonalování procesů ve výrobě – zejména ve strojírenství a řízení podniků. Je o neustálém a souvislém zlepšování. První zmínky o systému Kaizenů jsou už z padesátých let minulého století. Japonští manažeři obecně tvrdí, že na prvním místě není zisk, ale kvalita. Pokud se postaráte o kvalitu, zisk se zákonitě dostaví. Je to nikdy nekončící proces. První výstupy mohou být vidět již za půl

Jan Bezděk, manažer výroby Daikin

roku, opravdová změna může trvat i několik let.

Nápadů na zlepšení nějakého pracovního procesu Daikin uznal za rok a půl 431. Mezi  takovými „zlepšováky“ byl i nápad jednoho ze zaměstnanců Daikinu, Tomáše Carvy, který vymyslel způsob, jak lépe a bezpečněji převážet vyšší množství přepravních košů s výrobními díly. Stačila k tomu prostá spona, která slouží k jejich vzájemnému spojení  do jednoho celku. Operátor má tak přepravovaný materiál pod kontrolou, současně jsou vozíky i lépe ovladatelné. Je to jeden z  nápadů, kterých jsou každý měsíc desítky, například letos v únoru jich bylo až neuvěřitelných 40.

Filozofie Kaizenů vychází z toho, že je efektivnější dělat každý den maličkou změnu k lepšímu než jednorázové velké změny. Učí lidi zodpovědnosti a vede je k tomu, aby vymýšleli zlepšováky a nebyli lhostejní k tomu, co se v jejich okolí děje,“ říká manažer výroby Jan Bezděk a dodává, „je jedno, zda zaměstnanci přispějí maličkostí ve vylepšení denního provozu nebo vymyslí způsob jak zefektivnit výrobní proces. Výsledek je vždy takový, že se lidem pracuje lépe, firma prosperuje a tím inspiruje ostatní. Hodnoceny jsou i samotné snahy o zlepšení, což znamená, že se „Kaizen“ nemusí ve finále vůbec realizovat.

BIO Mgr. Jana Mertová

Mohlo by vás zajímat

Objevte život mokřadů aneb 3x 30 dnů pro mokřady

Český svaz ochránců přírody (ČSOP) chce upozornit na to, že ochrana našich mokřadů je stále …