Do nově upravené trasy v úseku Sukova – Borská – Přemyslova a na nově vybudovanou estakádu přes řeku Mži až k ulici Karlovarská chce převést plzeňská radnice silnici I. třídy z její současné trasy Klatovskou a Karlovarskou třídou. Cílem projektu je zásadně zklidnit provoz na Karlovarské třídě, v sadech Pětatřicátníků a na Klatovské třídě, tedy na hlavním silničním tahu Plzní. Pokud vše půjde tak, jak má, mohla by být estakáda, a tím i zklidnění Klatovské, zrealizováno v roce 2033.

„Podle odborníků na sebe nová estakáda stáhne až 18 tisíc automobilů denně. Spodní části Karlovarské třídy ulehčí až o 13,5 tisíce vozidel, sadům Pětatřicátníků pak o 7,4 tisíce. Tento projekt podporujeme i proto, že je obsažen v platném územním plánu z roku 2016 a je zahrnut také v zásadách územního rozvoje Plzeňského kraje. Od 90. let do současnosti byla navíc zpracována řada prověřovacích studií. Začínalo se čtyřpruhovou komunikací s mimoúrovňovými křižovatkami, nyní se v úseku Borská – Přemyslova – Karlovarská plánuje pouze komunikace dvoupruhová s úrovňovými křižovatkami a úrovňovým přecházením. Prověřovala se dokonce i možnost průjezdu areálem Škodovky, ale tato možnost se nepotvrdila,“ přiblížil Aleš Tolar.
Projekt by měla realizovat státní organizace Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD), město Plzeň na jeho přípravě spolupracuje. V květnu 2015 vydal Krajský úřad Plzeňského kraje souhlasné stanovisko k posouzení vlivů stavby na životní prostředí. Dne 1. února 2021 stejný úřad rozhodl o prodloužení platnosti stanoviska EIA do 13. května 2027. Je zpracovaný předběžný geotechnický průzkum. Byla vypracována technická studie řešení estakády. V srpnu 2023 byla uzavřena smlouva na zpracování technicko-ekonomické studie. Získání územního rozhodnutí se předpokládá pro rok 2025, stavebního povolení v roce 2029.
„K dispozici máme také analýzu dopadu výstavby estakády na dopravní situaci ve městě, zpracoval ji Projektový ústav dopravních a inženýrských staveb. Matematický model simuloval dopravní zátěž po stavbě estakády a porovnával ji se současným stavem. Dle analýzy bude mít přeložení komunikace největší efekt, přinese největší zklidnění Karlovarské a Klatovské třídy,“ doplnil Aleš Tolar.

Analýza také uvádí, že by se po výstavbě estakády mohlo zhruba 2300 vozidel vrátit ze Západního okruhu k cestě městem, nejde však o množství, jež smysl okruhu znehodnotí. Navíc nová silnice povede mimo obydlené části, Klatovská díky tomu bude bezpečnější a přívětivější. Počítá se i s její úpravou, zmenšením prostoru pro auta a snížením jejich rychlosti, s omezením průjezdu pro kamiony, vybudováním většího počtu přechodů, cyklistických pruhů a dalšími opatřeními. Toto je však možné realizovat až poté, kdy Klatovská přestane být silnicí I. třídy, tedy, až se silnicí I. třídy stane estakáda.
Kvůli výstavbě nové komunikace je k demolici určeno pouze několik už spíše vybydlených domů v Kalikově a Kotkově ulici, a to kvůli úpravě křižovatky s Přemyslovou a Radčickou ulicí. Co se týká zeleně, dotkne se estakáda Lochotínského parku, avšak jen jeho okraje. Zásah do zeleně nebude zásadní, protože estakáda povede přes údolí, silnice bude vybudována na pilířích.