Není důležité nechat si narůst knír. Zásadní je prevence!

S Nadačním fondem Muži proti rakovině, který v České republice realizuje celosvětovou osvětovou kampaň Movember, se letos poprvé spojil také plzeňský experimentální pivovar Proud. Výsledkem premiérové spolupráce je edice nealko piva Proovan – Proud in Movember s limitovanou etiketou s nepřehlédnutelným knírkem, symbolem Movemberu.  

Movember se zaměřuje především na prevenci typicky mužských onemocnění, kterými jsou rakovina prostaty a varlat. Cílem je zvýšení povědomí o těchto nemocech a o potřebě včasné detekce. Každoroční preventivní prohlídky jsou prvním krokem k určení diagnózy rakoviny a také základním předpokladem účinné léčby. To zdůrazňují nejenom lékaři, ale také Michal Škoda, ředitel pivovaru Proud a Jiří Hofreitr z Nadačního fondu Muži proti rakovině. Právě jim jsme položili několik otázek.

Charakteristickým symbolem kampaně Movember je knír, připojíte se i vy osobně  touto formou?

Michal Škoda: Ano, jen u mě je to komplikovanější, protože nosím knír běžně. Ale na 31. října jsem se objednal k barberovi, který mě zcela oholil. Plánujeme vše sdílet na našich sociálních sítích, abychom Movember podpořili co nejvíce přes naše dostupné kanály. Do tohoto barber shopu dodáváme již delší dobu lahvové pivo a bude tam k dispozici také Proovan in Movember.

Mohou se do kampaně zapojit také ženy ? 

Jiří Hofreitr: Ač se to na první pohled nezdá, ženy jsou v mužské prevenci velmi zásadním elementem. Často své partnery objednávají k lékaři, dodávají jim podporu, pomáhají jim překonávat stud. Ženy jsou pro muže i vzorem – například v prevenci rakoviny prsu a rakoviny děložního čípku jsou mnohem důslednější. Ženy jsou pevnou součástí jednotlivých Movember týmů, které po celé republice pravidelně spontánně vznikají po registraci na stránce Movember.com. Navíc nezřídka se stává, že i jednotlivé mužské týmy vedou. Pokud se z nějakého důvodu nemohou registrovat a vytvořit si vlastní tým, mohou pomoci i jinak. Klidně i tak, že během letošního listopadu budou pít Proovan, protože každá pomoc se počítá.

Jak došlo k vaší spolupráci s pivovarem Proud? 

Jeden ze zaměstnanců Proudu se mnou dříve spolupracoval v jiné firmě a s Michalem nás seznámil. My jsme se většinou podobným spolupracím vyhýbali, protože se nechceme spojovat s alkoholem. Přece jen mluvíme o zdraví a prevenci a k tomu alkohol nepatří. U pivovaru Proud se nám líbila myšlenka spojení s nealko pivem, poté zbývalo jen domluvit detaily. A zároveň je to pivo chuťově unikátní.

Pivovar Proud z každého půllitru prodaného nealko piva Proovan věnuje 5 Kč Nadačnímu fondu Muži proti rakovině – víte, kam konkrétně peníze půjdou?

Jako nadační fond vyhlašujeme každoročně grantové řízení, do kterého se může přihlásit jakékoliv urologické nebo uroonkologické pracoviště z celé republiky. My pak následně pomáháme s přístrojovým vybavením. Zároveň se věnujeme medicínskému i psychologickému poradenství, vydáváme publikace pro pacienty a jejich rodinné příslušníky, podporujeme výzkum i stáže mladých lékařů.

V rámci prevence se dlouhodobě snažíme zacílit a informovat obě ohrožené skupiny, mezi kterými je víceméně generační rozdíl, a jeden měsíc v roce na to bohužel nestačí. Pořád věřím, že se nám to jednou podaří zlomit. Každopádně v rámci rakoviny varlat je pravidelné samovyšetření jediná cesta, stejně jako pravidelné prohlídky v rámci prevence rakoviny prostaty. Důležité je se nebát a v případě jakéhokoliv podezření zajít k lékaři, protože čas hraje vždy zásadní roli.

Co se týká Proudu, tak na konci každého Movemberu probíhá slavnostní vyhlášení nejúspěšnějších týmů a už teď jim držíme palce a doufáme, že budou mezi těmi nejlepšími.

BIO Mgr. Jana Mertová

Mohlo by vás zajímat

Pejskaři na Borech ukázali, že jim zodpovědnost nechybí

Pozdní odpoledne v Plzni na Borech tentokrát patřilo kontrolám pejskařů. Na několik oblíbených tras mezi …