Domů / Plzeňský rozhled / Soutěž „Vím proč“ zcela ovládli tři oktaváni z Klatov

Soutěž „Vím proč“ zcela ovládli tři oktaváni z Klatov

Mezi žáky základních a středních škol již poměrně oblíbenou fyzikální soutěž „Vím proč“ ve své kategorii zcela ovládli tři oktaváni z Gymnázia Jaroslava Vrchlického v Klatovech. Jejich nadšení pro fyziku spojené s trochou filmařského talentu jim dohromady vyneslo poukázky na on-line nákupy za 18 tisíc korun. Škola pak získá 200 tisíc korun na vybavení učebny přírodovědných předmětů.

Štěpán Pressl

Elektronky, tažné lano, tenisák, to byly hlavní pomůcky tří studentů Gymnázia Jaroslava Vrchlického v Klatovech, kteří v kategorii středních škol ve fyzikální soutěži Skupiny ČEZ s názvem Vím proč obsadili všechny tři odměňované pozice. Odborná porota to v jejich případě neměla vůbec lehké, nakonec svým bodováním přiřkla zlato Štěpánovi za zevrubně ve videu popsanou termoemisi, kterou názorně předvedl na pokusu s elektronkou.

„O elektrotechniku jsem za začal více zajímat před dvěma lety, protože hodně bastlím a s mým koníčkem to souvisí. Navíc mají v českém elektro prostředí zajímavou historii,“ říká Štěpán. Za své prvenství získal poukaz na on-line nákupy v hodnotě 10 tisíc korun a škola díky jemu 200 000 korun na vybavení učebny, v níž se vyučuje fyzika a další přírodovědné předměty. On sá

Práce Jakuba Holého

m si toho už příliš neužije, neboť jeho dalším cílem je studium na vysoké škole, přičemž zcela vážně uvažuje o „Matfyzu“.

Rovněž videa na druhém a třetím místě stála podle odborné poroty za to. Z odvážného pokusu testujícího mez pevnosti tažného lana si Jakub Holý odnesl nejen pár modřin, ale také stříbro a  poukaz v hodnotě 5 000 Kč. Úspěšnou klatovskou jízdu završil expert na hopsající tenisáky Kryštof Boura, který s pokusem na tíhové zrychlení obsadil třetí místo. Za své bronzové video získal poukaz na 3 000 korun.

Restart oblíbené soutěže „Vím proč“, která láká zájemce do světa fyziky prostřednictvím zábavných pokusů, zkomplikoval covid. Už začátkem října byla omezena prezenční výuka na středních školách a od listopadu přešel do kombinované prezenční a distanční výuky i druhý stupeň základních škol. Zatímco v předchozích ročnících soutěže se tak mohli soutěžící spoléhat na podporu vyučujících fyzikářů či vedoucích technických zájmových kroužků, tento školní rok museli často spoléhat jen sami na sebe.

Soutěžní práce Kryštofa Boury

Soutěž „Vím proč“ se konala již pošesté.  Letos se i přes nepříznivou situaci s covid-19 v soutěži sešlo 64 videí, což organizátoři považují téměř za zázrak. „Podle ohlasů naší odborné poroty se dokonce jednalo o kvalitativně jeden z nejsilnějších ročníků, kdy bylo extrémně těžké vybrat vítěze. Studenti si k pokusům volili složitější fyzikální jevy a videa jsou krásně zpracována,“ poznamenal Martin Máca, vedoucí týmu strategický nábor ČEZ, který „Vím proč“ organizuje. „Dlouhodobě tak podporujeme technické vzdělávání dětí s cílem vzbudit v nich zájem o energetiku a případné budoucí uplatnění ve Skupině ČEZ. Bez mladých a pro věc zapálených techniků oblast inovací a pokročilých technologií nerozvineme. K tomu napomáhá i tato soutěž.“

BIO Mgr. Jana Mertová

Mohlo by vás zajímat

Krizový štáb řešil dopad zákazů na Plzeňany i otázku Globusu

Plzeň spouští velkou kampaň, bude občanům vysvětlovat, co v realitě znamenají nová rozsáhlá vládní opatření platná …