Trolejbusy s pomocným bateriovým pohonem nahradí naftové autobusy

Páteřní autobusová linka číslo 33, která vede z centra města přes náměstí Republiky, kolem Roudné a fakultní nemocnice na Lochotíně na Košutku, se patrně v nejbližších letech dočká elektrifikace. Naftové autobusy nahradí trolejbusy s pomocným bateriovým pohonem. V dalších etapách rozvoje se trolejbusy rozjedou i na sídliště Vinice a do ulice Na Roudné, v závislosti na dokončení nových komunikací anebo jejich rekonstrukcí.

Po úplném dokončení celého záměru bude mít hlavní trať z Goethovy ulice přes náměstí Republiky, Roudnou, Fakultní nemocnici Plzeň až do současné konečné Sídliště Košutka délku přes šest kilometrů, vozidla při ní vystoupají o sto výškových metrů. Provoz na takto náročné trase páteřní linky MHD nelze zvládnout jen pomocí baterií, proto je nutné zřídit trolejové vedení včetně stožárů a k němu zajistit energii pro trolejbusy pomocí nových měníren a napájecích kabelů. Zavedení trolejbusové dopravy přinese obyvatelům prvního městského obvodu na Severním Předměstí zlepšení dopravní obsluhy, snížení emisí škodlivin i hluku v ulicích. Rozšiřování elektrické trakce na úkor té autobusové je základem konceptu dalšího rozvoje systému MHD v Plzni. Projekt je také potřebným příspěvkem k plnění závazku zvýšení podílu bezemisní dopravy dané evropskou legislativou,“ řekl Aleš Tolar, náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí.

Součástí projektu je i generální rekonstrukce části Sokolovské ulice od aleje Svobody k Foniatrii, do níž bude trasa MHD přeložena z Karlovarské třídy. Tyto úpravy mají zlepšit dostupnost MHD obyvatelům i návštěvníkům sídliště Lochotín a také významně zkrátit docházkové vzdálenosti k bazénu Lochotín, gymnáziu a dalším zařízením uvnitř sídliště,“ říká Jan Hakl, vedoucí Úseku veřejné dopravy a cyklodopravy Správy veřejného statku města Plzně, která projekt za úzké spolupráce s Plzeňskými městskými dopravními podniky a dalšími institucemi města připravuje. Při přestavbě přibude hodnotná městská zeleň a také infrastruktura pro pěší a cyklodopravu. Malé úpravy komunikace jsou také přichystány pro alej Svobody. Část uvažované trolejbusové trati na Roudné v délce 0,6 km byla v minulosti realizována. Stožáry zde již stojí, zbývá jen zavěsit trolejové vedení.

Kromě hlavní trati na Košutku se k výstavbě připravuje i její odbočka o délce 2,2 kilometru od Družby po prodloužení aleje Svobody nad nemocnicí Primaved a chystanou zástavbou až do konečné sídliště Vinice. Úsek v délce 0,5 kilometru ve Znojemské ulici je také připraven pro natažení trolejí. Trolejbusová linka doplní svou funkcí chystanou tramvajovou trať linky číslo 3.

Další informace o projektu, vizualizace a plány i informace o plánovaném projednání s veřejností najdou zájemci na webové stránce: www.TrolejbusNaJednicku.cz

BIO Mgr. Jana Mertová

Mohlo by vás zajímat

Před 20 lety se bobr evropský vrátil na Šumavu

Správa Národního parku Šumava si již pro tradiční, celoroční téma letos zvolila návraty. V rámci …